דילוג לתוכן העיקרי

כתיבת מגילת אסתר

שאלה

רציתי לשאול לגבי מנהגינו בכתיבת מגילת אסתר.
1. ראיתי בתשובה של הרב כי בתימן נהגו לסיים כל דף בסוף פסוק כמו בספר תורה ולא נהגו להתחיל כל דף ב"המלך", אך בדורות האחרונים יש כאלו שעושים כך. האם הרב ממליץ לשנות ולעשות שכל דף יתחיל במילה "המלך" או שלפי הרב עדיף להמשיך במסורת הקדומה של סיום כל דף בסוף פסוק?
2. האם לפי מנהגינו שמים מקל בסוף המגילה עליו גוללים את המגילה (בדומה לספר תורה)? ואם יש כמה מנהגים בזה אצלינו, האם הרב ממליץ על מנהג מסוים?
תודה מראש לרב על תשובותיו.

תשובה

1. שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך. ואל יפתך לבבך אחרי יופיו של המלך, כי מלכו של עולם נסתר הוא במגילה, והוא העיקר. ותלמידי הסופר ר' הדר צברי הי"ו הציע להוסיף לך את הדברים הבאים: המנהג הקדום ביותר שיש במגילות מתימן הוא שהסופרים הקדומים לא הקפידו לסיים כל עמוד בסוף פסוק אלא איפה שנוח להם מבחינת ספירת האותיות וכמה אפשר לכתוב על העמוד. המנהג הבא היה לדמות את המגילה לספר תורה בזה שסיימו כל עמוד בסוף פסוק כמו בספר תורה. המנהג השלישי שהגיע מיהדות אשכנז בדורות האחרונים הוא המנהג שציינת, שכל עמוד מתחיל במילת "המלך" (חוץ מארבעה עמודים בסוף המגילה). המנהג הרצוי הוא מנהג הסוף פסוק הוא גם נאמן למסורת וגם מקל על הקורא. מנהג "המלך" גם פחות אסטתי כיון שהעמודים או עמוסים מלמעלה או לפעמים מלמטה וגם מלחיצים יותר את הסופר. כדאי לשאול את הלקוח לגבי העדפתו ולהסביר להם על המסורת היתרונות והחסרונות.
2. מנהג המקל בסוף המגילה לא נהגה בתימן בתקופה הקדומה. בתקופה האחרונה היו שהוסיפו את המקל, ע"פ רוב לא נהגו בזה.