דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

שלום לכבוד הרב,
א. יהודי שחי עם גויה והוליד ממנה בן ומבקש עתה לערוך לו ברית מילה מתוך מגמה לגיירו. האם מותר לערוך לו ברית? אם לא, מה הסיבה הרי כך נוהגים עם גוי
ב. הרמב"ם כותב בהלכות ברכות פרק ד הלכה יג כי בשבתות וימים טובים שקובעים סעודה על היין אם ברך על היין שלפני המזון פטר את היין ששותה לאחר המזון, קודם שיברך ברכת המזון. שאלה:1. האם ע"פ הרמב"ם הוא מברך פעמיים
א. לפני הקידוש
ב. באמצע הסעודה אם בא להם יין ואילו לאחר המזון לא יברך
2. האם בימים רגילים הוא יצטרך לברך 3 פעמים :לפני המזון, בתוך המזון ולאחר המזון לפני ברכת המזון.
ג. הרמב"ם בהלכות ברכות פרק א הלכה יא כותב שכל השומע ברכה מתחילתה ועד סופה ונתכוון לצאת בה ידי חובה יצא אע"פ שלא ענה אמן. הגרי"ק מבאר את שיטת רבנו כך, אם שניהם מדאוריתא או שניהם מדרבנן יצא השומע ע"י המברך אע"פ שלא עונה אמן אבל אם אחד משניהם הוא מדרבנן והשני מדאוריתא הרי השומע יוצא רק אם ענה אמן. שאלות:
1. האם לפי הבנה זו רשאי ילד פחות מגיל 13 לברך ולהוציא את אביו או אמו?
2. האם הוא רשאי לקדש בערב שבת ולהוציא את בני ביתו?
3. מה ההבדל מבחינה מהותית בין יצא לכתחילה לבין יצא בדיעבד. הרי בסופו של דבר הוא יצא ידי חובה
בתודה מראש י

תשובה

א. אסור, כי מילת גוי קטין צריכה להיות אך ורק בגיורו ע"י בי"ד. ומאחר ויש לו הורים, אמא גויה ואב יהודי חילוני, ושאמורים לגדל את בנם הקטן, וכיצד בי"ד יגיירו, אם יתחנך ע"י אמו הגויה, וע"י אביו היהודי החילוני.
ב. כשאדם שותה יין לפני הסעודה, הרי ברכתו על יין זה, פוטרת אותו מלברך גם על היין ששותה בתוך הסעודה, אבל יין שישתה אחר ברכת המזון חייב לברך. ולכן ברכת היין בקידוש פוטרת את היין ששותים בתוך הסעודה עד לברכת המזון.
ג. מבחינה עקרונית יכול ילד פחות מגיל 13, שכבר הגיע לחינוך ויודע לברך, ומברך על אכילתו ברכת המזון, מדרבנן מגיל תינוק, שאביו ואמו יוצאים ידי חובה, אם יענו אחריו אמן. כיוצא בזה בקידוש בערב שבת, אבל לכתחילה אין לעשות זאת, ואם עשו כזאת, יצאו ידי חובתם.