דילוג לתוכן העיקרי

שבת

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. ידוע לי שבשבת אסור לומר: מחר אסע במכונית, או אכתוב מכתב... בשבת, אמא שלי שיתפה אותי שקשה לה לעשות את הקניות - ליום חול ושבת, בגלל הגב שלה. ואני אמרתי פעם הבאה אני אקנה. דיברתי באופן כללי ולא ציינתי יום בשבוע, אלא התכונתי לעזור ולסייע. יש לציין שבמחשבה התכונתי גם על קניות לצרכי שבת (צורך מצוה) האם עברתי איסור? האם לדעת מרן השולחן ערוך מותר לדבר על עשיית מלאכה/איסור לצורך מצוה בשבת?
2. לגבי הלכות בישול בשבת. קראתי שהחזון איש מבאר כיצד משערים שליש בישול. בודקים מה הוא משך בישולו של אותו מאכל מעת שהתחיל לרתוח, ומחלקים את הזמן לשלש. לדוגמא: אם זמן בישול המאכל מעת להתחיל לרתוח הוא שעה, הרי ששליש בישולו הוא עשרים דקות, וכן על זה הדרך. האם ניתן לסמוך על כך להלכה? האם בדיעבד ניתן לסמוך על השיטה הזאת? אם פתחו את מכסה הסיר בשבת והחזירו את המכסה, איזו שיטה יש כדי לדעת אם המאכל הוא שליש בישול?
תודה לרב.

תשובה

1. אין לדבר בשבת על קניית מצרכים בימי חול, בגלל ממצוא חפצך לדבר דבר.
2. הבישול תלוי לא רק בזמן, אלא בעצמת האש, ובטיב החומר המתבשל ועוד. ולכן כל אופן בישול, שלפי המבינים בבישול, הוא כבר נחשב למבושל, ברמה מינימאלית, שהממהרים לאכול, אוכלים בישול כזה, זה נחשב לשליש בישולו, ולפי הרמב"ם חצי בישולו.