דילוג לתוכן העיקרי

הליכה מאחורי אשה

שאלה

מורי ורבי הנכבד רבנו בעקבות התלמוד פוסק שאסור ללכת מאחורי אשה. בימינו איסור זה קשה מאד עד בלתי אפשר ליישום שהרי אם נסלק את הראשונה באנו מאוחורי שניה וכך הלאה ואין לדבר סוף. ורציתי שכת"ר ינחה אותנו בדעתו בנושא, האם איסור זה לא רלוונטי בימינו? האם יש לנו פתח היתר שהמציאות שונה? וראיתי שהרב וולדינברג בציץ אליעזר כתב בתשובתו לגרש"ז אוירבך כך: שו"ת ציץ אליעזר חלק ט סימן נ
ג) ועוד יש לומר דכוונת התה"ד היא בכזאת, דלכן שאני זמן הזה מבזמן הקדום, משום דבזמן הקדום לא היתה האשה רגילה ללכת ברחובות קריה והיתה יושבת בירכתי ביתה, וכדברי הרמב"ם בפי"ג מה' אישות הי"א שאין יופי לאשה אלא לישב בזוית ביתה שכך כתוב כל כבודה בת מלך פנימה, וכן נפסק ברמ"א באה"ע סי' ע"ג סעי' א' דאשה לא תרגיל עצמה לצאת הרבה שאין יופי לאשה אלא לישב בזוית ביתה. ולכן הפגישה וההילוך אחריה ברחוב היה מביא ביותר לידי הרהור, אבל משא"כ בזמן הזה שהמציאות לא כן, אלא האשה אינה יושבת בירכתי ביתה כבזמן הקדום ורגילין יותר בראית אשה ברחוב, לכן קלקלתם תקנתם דאין כ"כ עתה חשש הרהור בהליכה אחריה כפי אז ועל כן הקיל התה"ד משום ה"ט עכ"פ באשת חבר ובאמו כנ"ל. ומעין האמור מצאתי בלבוש או"ח במנהגים שבסוה"ס בסעיף ל' שכותב לבאר שלכן אין נזהרין עכשיו מלברך שהשמחה במעונו במקום שאנשים ונשים רואין זה את זה, דאפשר משום דעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ דדמין עלן כקאקי חיוורא מתוך רוב הרגלן ביננו וכיון דדשו דשו עיין שם. אסיים בידידות ובאהבה מוקירו ומכבדו כרו"ע אליעזר יהודא וולדינברג. והשיב לו הרב אוירבך: תשובת ידידי הגרשז"א שליט"א על האמור ב"ה. מוצש"ק של פר' בראשית. אושר ושלום וכ"ט סלה לידי"ע ומכובדי הגאון המפורסם מוהר"א יהודה ולדנברג שליט"א. אב"ד פעה"ק ירושלים ת"ו. קבלתי את יקרת מכתבו בערב שב"ק ונהניתי מאד ממה שמצא בלקט יושר, ואמינא לי' יישר ע"ז שהודיע לי מזה כי בשעת הדחק כבר יש על מי לסמוך. ובכוונת דבריו הנראים מקופיא כתמוהים מאד נלענ"ד כמ"ש כתר"ה בסוף דבריו אך קצת באופן אחר. כי מצד הסברא הי' נלענ"ד דמלשון השו"ע פגע אשה בשוק משמע דאין דרכן של נשים להיות בשווקים ורק על דרך מקרה פגע, וכידוע דלפנים הי' דרכן של נשים צנועות להיות בבית כדכתיב כל כבודה בת מלך פנימה (ומפורסם מהחת"ס דטעמא דנשים אין מדליקות לעצמן נר חנוכה הוא כדי שלא תעמודנה על פתח הבית הסמוך לרה"ר –לרשות הרבים–), ולכן כשהולך כנגד אשה אין החשש גדול כי יתבייש להסתכל בה שהרי היא תרגיש בכך, משא"כ לאחריה שהוא רואה ואינו נראה חיישינן טפי, ונוסף לזה גם נראה שבזמנם הי' אפשר להזהר מלכת אחורי אשה משא"כ בזמננו הרי אף אם יברח מאחורי אשה ימצא תיכף את עצמו אחורי אשה אחרת, וכמדומה לי שנשים מצויות ברחוב יותר מאנשים ומה גם בזמנינו שהפריצות מצויה הרבה ולצערנו הפרוץ מרובה על העומד ואין מתביישים להסתכל באשה גם בפניה, ולכן הי' לע"ד במקום מצוה (או שצריך לעשות כן מצד הנימוס) אין טעם להחמיר בזמננו, ומשום כך שמח לבי מהמציאה שמצא, ואף שבזמן התה"ד המצב היה הרבה יותר טוב מבזמננו, אבל מ"מ יתכן שגם אז כבר היו הנשים מצויות בשווקים ורחובות ובכל מקום שהולך הי' נמצא תמיד אחורי אשה ולכן כתב להקל כן נלע"ד, וכיון דבלא"ה רגיל בי' טובא שפיר מסתבר להקל במקום מצוה. ביקרא דאורייתא ובכל חותמי טובה וברכה שלמה זלמן אויערבאך. אם כן, יורנו מו"ר מה דעתו בדברי רבנו הרמב"ם בכך.

תשובה

אחרי בקשת המחילה מגדולי עולם אלה, נלענ"ד, כי למרות שדבריהם צודקים, לגבי הקושי בימינו לשמור דין זה שלא ללכת אחורי אשה, בגלל ריבויין ברחובות ובשווקים, בכל זאת, אין לבטל דין זה, כי יש מצבים, שבהם אדם עובר ברחוב שקט, ואשה הולכת לפניו, ואין נשים מרובות, שבוודאי עליה לסלקה לצדדים, כי יצר לב האדם רע מנעוריו, ואדרבה, ממה שהעירו, שנוכחות נשים בשמחת חתנים, אינה מאפשרת לומר שהשמחה במעונו, הוא בגלל הרהורי עבירה, ולא ההיפך.