דילוג לתוכן העיקרי

גת לענין שמיטה וריבוי נשים בדורינו

שאלה

שלום כבוד הרב!
1. בחצר ביתי שבה אני שומר על הלכות שנת השמיטה, גדל שיח גת. האם מותר לי לגזום מעט מהעלים לצורכי אכילה. האם צריך לשמור על קדושתם? האם צריך לברך במידה ואני עושה מהם סלט עם ירקות נוספים?
2. בשכונה שלנו יש רב צעיר מעדת מרוקו שנשוי ל2 נשים. האם המרוקאים שהושפעו משדרים אשכנזים לא גזרו על העניין חרם? האם לי כבין לעדת תימן שסבי ע"ה היה נשוי ל3 נשים מותר לשאת עוד אישה? האם במידה ויש חרם בארץ אני יכול לעשות זאת בחו"ל?

תשובה

1. לפי רוב הפוסקים, אין בהם קדושת שביעית (לענ"ד יש) בין כך ובין כך, בדרך כלל רק לועסים ולא אוכלים, ומאחר ושותים מים, בין לעיסה ללעיסה, יברך שהכל על המים, ויכוון גם לעלי הקאת. ואם אוכלם עם סלט ירקות, מברך פרי האדמה, ודיו, כי עלי הקאת לענ"ד, לא ניתנים בסלט, לצורך אכילה, אלא לצורך טעם וריח.
2. אכן יהודי תימן לא קיבלו את החרד"ג שלא לשאת שתי נשים ובצנעא לפני העלייה לארץ היו רק כ 3-4 משפחות, שנשו שתי נשים בגלל עניין של פוריות. בארץ, יש חוק ביגמיה, אשר אוסר עקרונית נישואי שתי נשים, והסמיך את ביה"ד לטפל בעניין כפוף להלכה. בפועל הרבנות מחילה את החרד"ג עם על יהודי המזרח, ורק במקרים מיוחדים מאוד במינם, נותנים לבעל היתר נישואין לאשה נוספת, וכשנותן היתר כזה, בדרך כלל, בני הזוג מתגרשים. במדינות המערב יש חוק ביגמיה, במדינות המזרח או אפריקה, יש וניתן לשאת אשה נוספת.