דילוג לתוכן העיקרי

שמיטהI

שאלה

מהו דין עץ לימון חמוץ בשביעית? ידוע שעץ הלימון מניב פירות כל השנה, כלומר, אין לו עונה. יש פירות שישית שנכנסו לשביעית ויש פירות שחנטו בשביעית. האם נצטרך לסמן את פירות השביעית. ואולי צריך לנהוג בעץ הלימון כמו באתרוג?
2. רב הישוב נווה צוף התיר לאכול פירות מן העץ בלי צורך לעשר. כלומר, אדם קוטף פירות, מעשר, ושם בצד את הפירות המעושרים, וכל זמן שיש מן הפירות המעושרים, אפשר לאכול מן העץ מבלי לעשר ( לא קשור לשמיטה ). מה דעת מארי בעיניין ?

תשובה

1. למרות שהלימון גדל כל השנה, בכל זאת, כל פרי שנחנט בשישית, אף שנלקט בשביעית, אין לו קדושת שביעית ואינו הפקר. וחייבים להפריש ממנו תרו"מ, מעשר עני, ולכן כל לימון שנחנט בשביעית, יש לסמנו. יש לו דין הפקר, הוא פטור מתרו"מ, ויש לו קדושת שביעית.
2. איני יודע מהי בדיוק הסיטואציה שאליה התייחס הרב, ומהי בדיוק הוראתו. אבל כל שאדם קוטף מן האילן פרי ואוכל, הרי זה פטור מתרו"מ, כי מדובר באכילת עראי. אולם אילן שנמצא, לא בשדה, אלא בחצר, כמו שלנו היום, שהיא רחבה ליד הבית, לחצר כזו, אם היא סגורה, יש דין, שהיא קובעת למעשר. והקוטף פרי מן האילן, חייב להפריש תרו"מ, בטרם יאכל, כמו פרי בבית.