דילוג לתוכן העיקרי

מנהג תימן

שאלה

שלום יש לי שהוא תמני אבל הוא נוהג כמהג ספרד לפי מה שהבנתי רב הפוסקים אומרים שאסור לשנות מנהג האם יש הלכה מפורשת שמדברת על דבר זה (ברמב"ם או בקיצור שולחן של הרב רצאבי) ורציתי לדעת אם יש מחלוקות בעיניין מפני ששמעתי שהרב עובדיה כעס על התמנים שממשיכים במנהג שלהם כי היה כאן ישוב ספרדי לפני כן. (אני לא מבין איך הם יכולים להגיד את זה שהרמב"ם קדם כמעט ב200 שנה לפני הרב יוסף קארו ) ועוד שאלה (וסליחה שאני שואל) המורי של הבית כנסת שלנו זצו"קל היה דרדעי (אנחנו בית כנסת בלדי) אתה יכול להסביר לי מה זה דרדעים כי כל אחד נותן לזה משמעות שונה לפי מה שהבנתי הרב שלך זיכרונו לברכה היה הראש שלהם ועוד שאלה לרב יוסף קאפח יש פירוש על הרמב"ם. אני התחלתי לקרות את משנה תורה ואני לפעמים קצת מתקשה בגלל בגלל מילים או כמה משפטים שאני לא מבין האם הפירוש של הרב יוסף על הרמב"ם ברמה גבוהה או ברמה בסיסית שאני יכול להבין? (אני חושב על לקנות את הספר של הרמב"ם עם הפירוש שלו) סליחה על הדברים ועל אי הנעימות ותודה רבה שאתה ממשיך את מסורת רבך ועוזר לקהילות תימן ולעם ישראל!!! יניב

תשובה

1. לכתחילה, כל יהודי ינהג לפי מורשת אבותיו. אך אם אין לו קהילה תורנית טובה שנוהגת כמנהג אבותיו, ולעומת זאת יש לו קהילה תורנית מצוינת, שאינה כמנהג אבותיו, ישתלב בה וינהג כמותם. כי העיקר בעבודת ה' יתברך להתנהג כדת וכהלכה, ומתוך שאיפה להתעלות, ולא לדרוך במקום או חלילה להישחק ולרדת מטה מטה, ודין זה לאשכנז ולספרדי כתימני, לתימני כאשכנזי וכספרדי, לכולם, בשווה.
2. אין היום דרדעים שהיו אז בזמן המחלוקת בתימן, כשם שאין היום עיקשים, כאלה שהיו בתימן, זו האמת וכל האמת, וכל האומר לך אחרת, או שאינו מדייק, או שהוא משכתב היסטוריה, דוק היטב ותשכח!!
3. הפרישו של מארי על משנה תורה אדיר, וחשוב, אלא שיש צורך להסתייע בתלמיד חכמים כדי ללמדו.