דילוג לתוכן העיקרי

חמץ בפסח

שאלה

שלוום לכבוד הרב כידוע לכבוד הרב על המחלוקת בין פוסקי אשכנז וגם את דעתו של השתילי זתים בעניין המוצא חמץ בפסח האם לברך על הביעור או לא. שאלתי היא בדעתו של הרב קאפח זכר צדיק לברכה מכיון שהוא גילה דעתו שיש מצות עשה מדרבנן בביעור החמץ כפי שהוא מדגיש שהרמב"ם חזר בו וכתב "להשבית חמץ מיד' בניסן ולא ביד' " לכן השאלה היא האם הוא יסבור שכן צריך לברך על חמץ שמצא אע"פ שבדק וביטל כראוי? השאלה היא יותרת תיאורטית מסתמא להלכה ננקוט "ספק ברכות להקל" כל המטרה היא לברר מקחו של צדיק
בתודה מראש רביב ובברכת תזכה לשנים רבות ומועדים טובים

תשובה

אין לברך, כי הוא כבר בדק וביטל את החמץ, וביער את החמץ שנותר לו, כלומר קיים מצוות עשה מן התורה (תשביתו שאור), וקיים מצוות עשה מדברי סופרים בדיקת חמץ וביעור פיסי. אלא שכעת, בפסח, הוא מצא חמץ, הרי הוא אנוס, והחמץ הזה הוא בשבילו כעבר הארץ, ולכן יבערו בלי ברכה, כדי שלא ייכשל בו, כדין מוצא חמץ לאחר הפסח.