דילוג לתוכן העיקרי

דין אכסנאי ועוד

שאלה

לק"י שלום לרב!! לעניין הדלקת נרות חנוכה בחור ישיבה חרדית שנמצא בפנימיה האם סמוך על שולחן אביו או על שולחן ראש הישיבה שהרי אין תשלום על הלימוד או על התנאים בישיבה שהרי הכל חינם מרגע ההגעה ועד רגע העזיבה
2) האם צריך לתת פרוטה על מנת להשתתף עם אחר בהדלקתו ההדלקה נעשית בברכה במידה ואני מדליק בישיבה
3) בנופש תורני כגון ירחי כלה שנופל בחנוכה האם צריך להביא חנוכייה יש חדרים נפרדים לכל איש וביתו יש חשש שמא אנשי המלון יאסרו?
4) מה לגבי הממשלה שרוצה להטיל סנקציות כלכליות ופליליות על לומדי התורה זו השמדה רוחנית בדיוק מה שאנו חוגגים את הנס בחג זה שניצלנו מהגזירות של היוונים והמתיוונים שנזכה לשנים רבות ומועדים טובים שנזכה לישועה ולמושיע בקרוב

תשובה

1. למרות זאת הוא נחשב לסמוך על שולחן אביו, שהרי עיקר הוצאות קיומו, לבוש והוצאות שונות ומדור, בשבתות ובמועדי ישראל ובחופשות הוא בבית.
2. אם מדליקים עליו בבית, פטור, וחייב בישיבה רק מפני הרואים, אך מאחר ובישיבה מדליקים הללו שחייבים להדליק שם, אינו צריך להשתתף בפרוטה.
3. בדרך כלל בעלי המלון אוסרים להדליק בחדרים, מחשש שריפות, ולכן מדליקים בכניסה למלון.
4. נדמה לי שכוונתם לקנוס רק את הבחורים שעובדים ולא לומדים, והם מתחזים לבחורי ישיבה או לאברכים. ואין ספק, שהנוהגים כך, הם עוברי עבירה, ומחללי שם ה'. במיוחד בעת הזאת. וראויים לעונש. אבל אם חלילה יטילו סנקציות על לומדי תורה באמת, רק שאינם מתגייסים, בכך אתה צודק, שיש צורך לפתור העניין בהידברות ובמציאת פתרון הולם ולא בדרך סנקציות.