דילוג לתוכן העיקרי

ברוך משנה הבריות

שאלה

לק"י שלום לכבוד הרב הי"ו ולתורתו.
ראשית עליי לציין שצר לי שאינך רב ראשי, אולי בתי המשפט בארץ היו נראים אחרת. אך זה לא המקום ורק אוכל לאחל בהצלחה לנבחרים ושהאמת תנצח. בכל אופן, בברכות נח כתוב שצריך לברך 'משנה הבריות' על הכושי, הגיחור, הלווקן, הקפח, הננס ועל הדרניקוס. ננס זה נמוך ביותר, בכושי מפרש"י שחור הרבה, בלווקן מפרש לבן הרבה. בגיחור מפרש אדום הרבה. בקפח מפרש : "לשון אחר קפח ארוך הרבה ופרצופו שמוט ובולט דמכוער הוי". א) מהי כוונת הברכה? לברך על בריאה מכוערת/משונה "דמכוער הוי"? שהרי יש לבנים מאוד ושחורים מאד שהם יפים אפילו יותר ממני. האם הכוונה היא לברך על דבר שלא היה בזמן הבריאה? ותמוה לי הדבר כיון שלא מדובר בפריטים (כמו אדם אדום) אלא באומות. וכי חז"ל חשבו על אותן אומות שהן מכוערות/משונות? ואם כן, אז מאיזו סיבה? (וכן, לגבי פיל וקוף מדוע מברכים)
ב) אם יבוא אדם לבן מארצות אשכנז וכבוד הרב או אני נהיה שחורים מאוד בעיניו, האם יחויב לברך עלינו? וכן להפך, אם נראה אדם אשכנזי שרובם לבנים מאוד, אצטרך לברך עליו? מה הגבולות?
ג) האם כוונת הגמרא היא שצבע עור שהוא מוגזם ממש זה מכוער?
ד) מזה בהקנים? ו) עוד בברכות לא (:) כתוב 'אם היתה יולדת בצער יולדת בריוח, נקבות יולדת זכרים, שחורים יולדת לבנים, קצרים יולדת ארוכים', האם מדובר באשה לבנה? אם כן, מה לגבי גיורת שחורה שבזמנם, הלא היא תרצה בנים שחורים כמותה?
תודה רבה מראש!

תשובה

כלל יהיה נקוט בידך. כל בריה משונה מאוד ממה שאנו רגילים לה, בצבע, בצורה וכיו"ב, יש לברך את ה' "משנה הבריות", בבחינת התפעלות מחכמתו יתברך שהרי כולם הם בריותיו. ואין בכך קביעה לגבי כיעור. מושג הכיעור הוא של בני האדם, והוא יחסי בכל מקום כדבריך. אשר לגמרא ברכות, לא, ב, היא אגדה ויש בה דרשנות כדרכם של חז"ל לעודד בני אדם, לחפי מאוויי נפשם.