דילוג לתוכן העיקרי

המשך שאלה על סיור צבאי

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי,
תודה רבה על התשובה אך לצערי היא לא ענתה לי על השאלה עקב כך שלא פירטתי את המקרה. לכן אני אציג שוב את השאלה עם פרטי המקרה: ביצעתי שירות מילואים באיזור אילת, במסגרתו יצא לי לבצע סיור ביום שבת (כפי שציינתי בשאלה הקודמת, מיותר לציין שלא היה שם עירוב). במהלך הסיור ביצענו עצירה, שבה ירדו כל הלוחמים בסיור חוץ ממני. העצירה הייתה בעמדה קיימת של תצפיתניות וכל מטרתה הייתה להעביר את הזמן (בוודאות לא היה שום צורך מבצעי), במהלך העצירה הם אף הכינו קפה על האש ( אני מציין את זה כי זה בין הסיבות שגרמו לי לא לרדת מרכב הסיור). אני כמובן בחרתי להישאר בתוך רכב הסיור (שהמנוע בו היה דומם), והעדפתי לא לצאת ולטייל באזור העמדה מחשש לאיסור הוצאה מרשות לרשות. חשוב לי לציין שבמקרה אחר שבו היה צורך מבצעי, לא חשבתי פעמיים ויצאתי מהרכב, אני עברתי שירות סדיר של שלוש שנים ואני יודע לבצע את ההפרדה בין התנהגות כשיש צורך מבצעי והתנהגות כשאין צורך מבצעי. כעת שאלתי מהפעם הקודמת היא:
א. האם רכב הסיור נחשב רשות נפרדת?
ב. האם היה מותר לי לצאת בכל אופן מהרכב, גם כאשר אין צורך מבצעי, בבחינת שהשבת מותרת לי בעת ביצוע משימת הסיור? אשמח לתשובתו של הרב לפי שיטת פסיקת ההלכה של הרמב"ם (במידה ויש הבדל בין השיטות) אני מתנצל על האריכות, אך כאשר קיצרתי המקרה לא היה מובן ולא קיבלתי תשובה. בכל אופן אני אשמח אם הרב יוכל להתייחס לשאלתי ולא רק למקרה עצמו.
תודה רבה וסליחה על הטירחה

תשובה

עמדת תצפית היא צורך ביטחוני ומותר לשמש בה בשבת. שימוש ברכב בשבת מותר, לצורך ביטחוני. לרבות לרדת או לעלות, כל שהדבר נעשה במהלך פעילות שוטפת של ביטחון. ואין לדקדק בדין הרכב, אם הוא רשות בפני עצמה, כל שהנסיעה בו עצירה, עלייה לתוכו, ירידה ממנו, עם אביזרים או בלי אביזרים, אם כל הנ"ל חלק מפעילות ביטחונית שוטפת. כל פעולה שאינה חלק מפעילות ביטחונית שוטפת אסורה. הרכב, יש ולפי מימדיו, הוא נחשב לרשות יחיד, וסביבתו, יש והיא כרמלית ויש שהיא רה"ר, ולכן אין להוציא מרשות לרשות, אם אין זה במסגרת הפעילות הביטחונית השוטפת.