דילוג לתוכן העיקרי

ברכות התורה על ספר תורה

שאלה

שלום מורי ורבי מורי רצון הי"ו הברכות לעלות לספר תורה בבית כנסת שאני מתפלל תימני בלאדי מוכרים את שני ושלישי בו ביום אם בעל התור לא הגיע לבית הכנסת. אדם קנה מברך שלישי ולא התכונן למברך, קם, בירך ברכה ראשונה, התחיל לקרא שני פסוקים, ובקריאה היו לו הרבה טעויות (כי לא התכונן), וביקש מהחזן שימשיך לקרא, החזן קרה עד סוף המברך. שאלתי
1. מי צריך לברך את הברכה האחרונה?
2. אם החזן בירך את הברכה האחרונה, האם צריך זה שקרה ברכה ראשונה לחזור על הברכה השניה שהחזן בירך?
3. האם יש מי שהוא מהפוסקים אומר שיש אפשרות שהחזן צריך לברך!
4. אולי על אותו משקל, האם אפשר לחזן שהתפלל את כל תפילת שחרית לומר לאחד מציבור המתפללים לומר קדיש תתקבל בסוף התפילה? מודים אנו לך על כל העזרה והבהירות אשר מבהיר ופוסק לנו ימלא ה' כל משאלותך לטובה

תשובה

יש לציין ששאלה זו מאוד מושכלת מקורית ונועזת. להלן התשובה: בתוספתא מגילה נאמר, שאם יש ציבור מתפללים, שרק אחד מהם יכול לקרוא בתורה, הוא עולה לתורה שבע פעמים, ומארי כתב על כך, שהדבר ברור שלאחר שחז"ל תיקנו שכל עולה לתור המברך לפניה ולאחריה, הרי שאותו יודע לקרוא עולה ביום שבת, שבע פעמים, והוא שמברך לפני כל קריאה ואחרי כל קריאה. וכך היו צריכים לנהוג באשכנז ובספרד שהעולים לתורה לא ידעו לקרוא בתורה, אלא שבאשכנז ובספרד נהגו שכל עולה מברך לפני כל קריאה ואחרי כל קריאה, והחזן שיודע לקרוא רק קורא, ומנהג זה, שאינו הכי מתואם עם התוספתא הנ"ל, מתחיל לזלוג לעדתנו, כאן בארץ הקודש, לצערנו. ולכן, קשה לנו לחרוג מהמנהג הנפוץ של אחינו האשכנזים והספרדים, ואין לנו אלא לנהוג כמותם, ובעיקר העיקרים לעמוד על המשמר שדור המחר שלנו ידע לקרוא בתורה, וכל עולה יקרא בעצמו בתורה, ואין דבר העומד בפני הרצון.