דילוג לתוכן העיקרי

בקשר לכשרות

שאלה

שלום כבוד הרב רצון ערוסי שאלתי היא בקשר לכשרות אני מתאמן במכון כושר ויש אבקת חלבון שהיא לא כשרה ורציתי לדעת אם אני יכול לשתות ממנה כי אין בה חזיר או חלב של נאקה אם תוכל לתת לי ציטוט מן המקורות בתנך השמח.
תודה כבוד הרב רצון ערוסי.

תשובה

מצ"ב תשובתו של פרופ' חיים גמליאל – פרופסור ומרצה ברחבי הארץ לחינוך לבריאות, רפואה מונעת ותזונה אונקולוגית, ראש מכוני רות"ם – מכוני מחקר ברפואה ותזונה מונעת: כדי לענות על שאלה זו, צריך להתייחס למספר כללים הלכתיים חשובים:
א. אבקת חלבון נמהלת בנוזל ובכל לגימה יש טעימה והנאה של החיך ומקובל שאם יש הנאת החיך המוצר צריך להיות כשר.
ב. אבקת חלבון לא כשרה – ייתכן שהופקה תוך שימוש בחומרים לא כשרים (כמו אנזימים שהופקו מבעלי חיים) שהופעלו על החלב כדי לשפר את איכות הגבינה שמנוזליה ייצרו את אבקת החלבון.
ג. הכלל ההלכתי הבא אומר שאם אפשר למצוא תחליף כשר, אין להשתמש בתכשיר לא כשר. יש מבחר לא מבוטל של אבקות כשרות, ואפילו כשרות למהדרין, באיכות מעולה וראויה. דוגמאות לכך בקישורים הבאים: האתר המוביל בארץ בנושא שיווק אבקות חלבון הוא "הדסה ביימל - רוקחות וטבע בע"מ". כל התכשירים באתר כזה הם כשרים למהדרין, איכותיים וגם מחירם סביר!!! הקישור: http://www.hadassa.co.il/ הקישור הבא מביא דוגמה למגוון רחב של אבקות חלבון כשרות ומצוינות: http://www.bteva.org/Shop.asp?ID=53 אפשר לחפש בגוגל לפי: "אבקת חלבון כשרה למהדרין" ולקבל הפניות לסוגים רבים של אבקות חלבון שמתאימות לכל סוגי המתאמנים. הערה: מתאמנים רבים חושבים שיש אמת בכך שאבקת חלבון X הינה הטובה ביותר והיא ורק היא תתן את התוצאות הטובות ביותר. אין בכך כל אמת, ואלו הם בעיקר פעלולים מסחריים. המחקר המדעי מוכיח שנטילת אבקת חלבון סטנדרטית עושה את העבודה ואין צורך לשלם מחירים מפולפלים על אבקות חלבון מיוחדות וגם אין שום סיבה מוצדקת להזדקק לאבקת חלבון לא כשרה!!!