דילוג לתוכן העיקרי

חושד בכשרים

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,
רציתי לדעת:
1. מהו הביטוי "החושד בכשרים - לוקה בגופו"
2. מהי המשמעות של חושד בכשרים?
3. מהו לוקה בגופו?
4. אם נניח מקרה בו ראובן מסתדר עם כל האנשים מסביבו ויש אחד שהוא לא מסתדר איתו, היחסים ביניהם לא הכי "חמים" בעולם, ונגרם לראובן נזק מסוים שברור לראובן שהנזק לא נגרם מאיזשהו כח על טבעי ויותר מסביר להניח שמישהו שרצה להזיק לו - הזיק. אם ראובן שיודע שרק אדם אחד בסביבתו הוא זה שאולי יש לו ה"פוטנציאל" הכי גדול לנזק המדובר - האם ראובן נקרא "חושד בכשרים"? אם אפשר שהרב יסביר מדוע אם כן או אם לא?
תודה רבה, וה' יאריך ימיך בטוב ושנותיך בנעימים, ונזכה לראות במהרה בבניין בית הליכות עם שלל שעורים לכלל האוכלוסייה,24/7.

תשובה

1. אסור לחשוד בכשרים, ואם אדם חושד בהם - נענש. חז"ל למדו זאת ממשה רבינו, שאמר לה', כשנלח לבני ישראל, והן לא יאמינו לי. ומי אמר לו שלא יאמינו, כלומר שמשה רבינו חשד בהם, שלא יאמינו לו, ולכן נענש שנצטרע, עיין שבת, צז, א.
2. חושד באדם שאינו חשוד, כי יש לדון כל אדם לכף זכות.
3. אדם שניזוק ואינו יודע מי הזיקו, רשאי להעריך ולחש על פי כל הסיבות, מי היה בעל עניין להזיקו, אך ברור שאסור לו לתת פומבי למחשבותיו, עד שיבסס העניין ויתבענו לדין. כמו שמסופר בגמרא, ב"מ, כד, א, על מר זוטא חסידא שנגנב לו כוס של כסף. וראה מישהו בפונדק שניגב ידיו במגבת של חברו, תפס אותו והודה. אך אדם שאינו ניזוק שראה משהו, נחשד במישהו, שהוא אדם כשר, כלומר שלפי מעשיו אינו מן החשודים לעשות אותו מעשה, אסור לחשוד מאותו אדם, אלא יש לדונו לכף זכות. ה' יברכך וכל המבךר יתברך שבעתיים מפי עליון. ניתן לאזין להלכה יומית באתר נצח ישראל.