דילוג לתוכן העיקרי

החזרה - הלוואה או גזל.

שאלה

הרה"ג רצון ערוסי, שלום רב. אני כעת משיב כספים מהעבר (בעקבות חשבון נפש בנושא זה) שהצטברו לכמויות די גדולות, והן נצברו ממוסדות שונים בהם למדתי - בית ספר, ישיבה, וכו', שאלותיי הן כדלהלן:
1) לפני שנים - בערך 6, למדתי בבית הספר, ולקחתי מתלמיד כיתתי ספר, ולא השבתי אותו עד היום. כעת, ניסיתי לאתר אותו דרך שמו - ולא עלה בידי. שם משפחתו העלה עוד שתי תוצאות באתר 144, ואותן עוד לא ניסיתי. קיימת אפשרות (שתהיה קצת מורכבת מבחינתי) לאתר אותו דרך בית הספר וכדומה. האם אפשר, בהתחשב בקושי הכרוך בכך לתת את הכסף לקופה ציבורית כלשהיא - מצד תקנת השבין?
2) בלומדי בישיבה, לוויתי לעתים סכומי כסף קטנים, לעתים לקחתי סיגריות וכדומה מחבריי באומרי שאני אחזיר. האם ניתן גם במקרים כאלו שכרוכים בחוסר נעימות רב ( להתקשר לפתע לבחור שלמדת איתו לפני שנים ולדבר איתו על החזרת הסיגריה מלפני שלש שנים) לתת את הכסף לקופה ציבורית? כמו - כן גם שם יש מקרים שאני בספק - האם אמרתי שאני אחזיר, או האם בכלל לקחתי - האם גם שם אפשר לתת לקופה ציבורית?
3) לקחתי כיפה לפני שנים מבית כנסת בתל אביב, האם במקרה כזה ( בהתחשב בכך שזה כמוממון ציבורי ולא פרטי) לתת לקופה ציבורית/ צדקה?
4) במקרה שלמדתי במוסד - בתקופה שהוריי מימנו אותו ושילמו חלק מהתשלומים בישיבה, למעשה הם לא שילמו הכול - האם כיום עליי מוטלת חובת התשלומים? או שעליהם? אני מאד מודה לרב, ומקווה שיעזור לי להשלים את החסר בנושא זה שאלתי היא כזו:

תשובה

1. גם באותו זמן, טרם הגעת לגיל מצוות, אתה חייב עתה בהשבת הספר לבעליו. שונה הדבר, אם נטלת כסף לא לך והשתמשת בו, שמאחר ובזמן מעשה העבירה היית קטין, אתה פטור מצד הדין. ולכן חובתך להמשיך לברר מי הם הבעלים והיכן הם, כדי שתתקן את העבירה, ע"י המצווה להשיב את הגזילה אשר גזל.
2. אם לא ניתן לאתר את הנגנבים, תרום את הכסף, השווה לערך הגניבות שגנבת אז, לבניין מקווה, או לבניין בית כנסת או להפעלתם.
3. החזר לאותה בית כנסת כיפה במקום הכיפה שנטלת ולא החזרת. ואם מחלו - מחול לך.
4. אם נשאר חוב זקוף שהוריך חייבים לישיבה וטרם פרעו, והם אינם מתכוונים לפרוע, ואם אין להוריך טענת פטור, אזי מן הראוי שאתה תפרע חובה זה.