דילוג לתוכן העיקרי

דעת הרמב"ם על קודמיו

שאלה

שלום עליך מארי!
רציתי לשאול, האם הרמב"ם התייחס, בחיוב או בשלילה, לגדולי ישראל שלפני תקופתו? ובפרט - רש"י, רגמ"ה, ריה"ל ואבן גבירול. אני שואל על החכמים הספציפיים הנ"ל, כי היה מעניין לשמוע את דעת רבינו עליהם, שנראה שלכאורה יש ביניהם (לרבינו) שוני גדול.
תודה מראש וד"א, הרב ענה לי תש' חלקית על שאלתי הקודמת "רס"ג והרמב"ם" אולי מפני הלחץ שלפני יום הכיפורים.. בכל אופן אני ישמח אם הרב ישיב לי תש' מחדש.

תשובה

1. אין הרמב"ם מזכיר אותם במפורש. לגבי רש"י יש הסתייגות משיטתו בעניין ההיתר להשתמש ברפואה, אבל מבלי שהזכירו.
2. אשר לרס"ג ורבינו, רבינו העריך את רס"ג, כי רס"ג היה גדול בתורה, בכל הבחינות של העניין: מקרא, הלכה, מדרש והגות, וחיבר חיבורים בכל התחומים הנ"ל, מהם שרדו, מהם שרדו בחלקם, ומהם לא שרדו. המשווה בין החיבורים ההלכתיים, וההוגתיים אמוניים של רס"ג לבין של רבינו, יראה שרבינו אימץ באופן כללי ועקרוני את שיטת הכתיבה של רס"ג, בתחום ההלכתי, הלכות פסוקות לפי סדר ענייני בתחום האמוני וההגותי, משנה סדורה, בעניינים שונים של האמונה, מציאות ה', ייחוד ה' אי גשמיותו, חידוש העולם ועוד. ברם, יש עניינים הלכתיים והגותיים שרבינו לא הסכים עם הרס"ג כמו עניין קידוש החודש ועוד. וכן עניינים הגותיים אמוניים כמו עוה"ד ואחרית הימים ועוד. ואידך זיל גמור.