דילוג לתוכן העיקרי

הוכחת התורה

שאלה

שלום הרב מציקה לי מאד מאד השאלה בעניין אמיתות התורה, ואני מקוה שאולי רב רציונאלי שהוא בעל תואר אקדמי יוכל לסייע לי. לכאורה, הוכחה לאמיתות היהדות קיימת רק מהתורה, וזה בעייתי. הרמב"ם וריה"ל אמנם אומרים כי ההוכחה הגדולה ביותר היא שמתן תורה היה לפני המון אנשים ולכן לא ניתן להכחיש זאת. אך מהיכן הם יודעים שאכן היו מליונים במעמד הר סיני? משום שכך כתוב בתורה... ומי אמר שהתורה צודקת? משום שניתנה מה', ואיך אנו יודעים שניתנה מה'? כי כך כתוב בה. והרי אנו יודעים על ניסים שעשה גם ישו בפני מאות אנשים (הפיכת המים ליין בחתונה, ריפוי חולים על ידי מגע בהם, הליכה על המים, האכיל 5000 איש עם 5 כיכרות לחם ודג, וחזר על כך עם 4000 איש וכו') וכך גם מוחמד שהתפלל במכה והירח נחצה והתפצל לשני חצאים (והם טוענים שיש היום בקע בירח שמעיד על כך, כי זה נס שכל העולם יכול ראות, ולא רק הם) וכך גם התגלות מריה בזייתון לעיני 50 אלף איש, והיא התגלות לאו דווקא לפני נוצרים, אלא במצרים בעיני גם מוסלמים, שנרפאו וכו'. כאן לא צריך מסורת כמו בהר סיני, אלא אפשר לשאול אותם כי זה היה לפני לא מן רב ב 1968... והנה, לגבי הרצף הסיפורי של יציאת מצרים והתורה, אנחנו יודעים שטענה זו הרוויה בקרב מחזירים בתשובה אינה נכונה, משום שכבר בתנך בפרק ב בספר שופטים, זנחו את מצוות ה', ולא עשו פסח ולא כלום, כי כך כתוב: וְגַם כָּל - הַדּוֹר הַהוּא, נֶאֶסְפוּ אֶל - אֲבוֹתָיו וַיָּקָם דּוֹר אַחֵר אַחֲרֵיהֶם, אֲשֶׁר לֹא - יָדְעוּ אֶת - יְהוָה, וְגַם אֶת - הַמַּעֲשֶׂה, אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל אם כן, העם הזה שכבר זנח כל כך מהר את כל הניסים שראו וכו' איך נסמוך על מסורת כזו? ובתקופת המלך חזקיה, רואים שחג הפסח היה חדש להם, ואם לא המלך (שלא שכנע את כל העם לחוג את חג הפסח!!! אלא רק את חלקו...) הרי שלא היו חוגגים את הפסח בלעדיו... ואם להם היתה קשה המסורת, והתורה לא היתה חזקה בעם היהודי, ואף אחד לא שמר אותה. ואיך יכול להיות שבתקופת המלך יאשיהו נמצא שוב ספר התורה, ומשמעות הפשוטה של הדברים שאחר כך נחוג שוב הפסח לראשונה, ואפילו יאשיה המלך פעם ראשונה נפגש איתו, והרי שלאחר מכן נכרתה ברית שוב וכו'... אם כן, חג הפסח לא נחגג ברצף היסטורי מאז יציאת מצרים. היינו בערך 400 שנה לא נחגג חג הפסח, ואם כן, הרי התנך לא ממש עבר במסורת. וכפי עדות בספר נחמיה (למעלה מ 800 שנה) לא חגגו את חג הסוכות... "כי לא עשו כן מימי יהושע בן נון", היינו רק בזכות עזרא, האיש היחיד שידע את התורה עשה כן? ומי אכן מאמין לו? אם כן, טיעוני ריה"ל והרמב"ם ומחזירי התשובה בימינו כי הבטחת דיוקי הספרים, אינה נכונה. שהרי התורה לא היתה מוכרת אצל אף אחד ניתן להגיד שיאשיהו יצר דת חדשה, והתנ"ך מספר לנו כי מי שלא האמין לו הרגו בחרב... ומי יתקע לנו שלא שכנע רק את האיכרים ופשוט העם? וכך גם עזרא הסופר שפתאום מופיע לנו עם ספר התורה ועוד בשפה חדשה? אולי יכל להשתיל סיפורים שלמים בתוכו? אשמח לתשובת הרב בעניינים אלו.

תשובה

אשיב בקצרה, כי קצר הזמן מהשתרע, וביותר שזמני הדל עושק את אשר הלב חושק. עליך לדעת, שתורתו הקדושה ניתנה בכתובים, ובעל פה. והיא מתייחסת לדברים טובים של עמנו ולדברים רעים של עמנו. ותורה זו מצווה ללמדה יומם ולילה, ומצווה לקרוא בס"ת בשבתות ובמועדי ישראל, ובימי חול, בציבור, ולהפטיר בנביא. ואבותינו עסקו ועוסקים בתורה, וקראו וקוראים בתורה ובנביא, גם בהיותם בארץ, וגם כשהיו נפוצים בתפוצות. ואם הבסיס לתורה היה שקרי לא היתה מתקיימת כלל ועיקר, והיא התקיימה ומתקיימת, מזה אלפי שנים, למרות שקמו מתוך עמנו כתות, שכפרו בתורה שבעל פה, ועוד כופרים ובעלי מחלוקת, כי בכל דור ודור היו ויהיו דתן ואבירם, מכאן שתורת ה' אמת, זה שבכתב וזו שבע"פ. לעומתה, המקורות של הנוצרים, בסיסם סיפורים שסיפרו בקרב מאמיניהם, שאח"כ תועדו לכתובים, ושאין מצווה או חובה על כל מאמיניהם להגות בהם, כך שאין אפשרות של ביקורת מיידית, זאת ועוד, גם הנצרות וגם האסלאם, מכירים באמיתות תורתנו הקדושה, אלא שהם באו לשנות, אבל הם מודים בבסיסה האמתי, וכלום מיליארדים של בני אדם בני דתות שונות, בדורות השונים, טועים כלפי תורתנו, במיוחד שרבים שעוינים את בני עמנו?! דע יקירי, אתה מאמין שאביך הוא אביך, כיצד? רק משום שכך אמרה אמך, והמכרים והשכנים היו עדים לכך שנולדת כשהם נשואים, ובכל זאת, הרי גם אם נולדת כשהם נשואים, אין ערובה, שאתה משניהם. אלא שהאנושות מכירה במציאות מסוימת, כהוכחה, שמציאות כזו של משפחה חזקה עליה, שהבנים והבנות היו מאותו בעל ואישה, עד שלא יקומו עוררין לכך, או לא יוכח ההיפך. וכך, ועל אחת כמה וכמה, בעניין תורתנו הקדושה, העובדה שהיא נהגית ע"י רבים מאוד מאוד, ואין עוררין על אמיתותה, ובה במידה שקמו עוררין, חלפו מן העולם, ועימם ערעורם, והיא ההוכחה על אמיתות תורתנו הקדושה, וה' יאר עיניך במאור תורתו.