דילוג לתוכן העיקרי

דיני ממונות - דחוף.

שאלה

לכבוד הרב שלום. בבית ספרינו מתקיים צהרון לתלמידים והאחראית עליו היא אישה אשר אינה מצוות ביה"ס (היא עובדת דרך הגרעין התורני והמתנ"ס). אנו, המורים ועובדי העירייה שילמנו בשנה האחרונה (תשע"ב) סכום של 300 ש"ח עבור שתיה אירועים ומתנות. אותה עובדת אשר תחתיה יש מס' עובדות שילמה 200 ש"ח בתחילת השנה בתואנה שהם לא נכנסים כלל לחדר מורים ומה שהיא משלמת זה "לפנים משורת הדין" - היא גם לא מוכנה לשמוע שום טענה אחרת. (במאמר מוסגר אומר כי אני כן רואה את העובדות שלה נכנסות לחדר המורים זאת ועוד שהם נשארים בביה"ס עד סוף היום - אחרי המורים). הערה:ההחלטה של הוועד היא שכולם משלמים שווה בשווה כיוון שאי אפשר לחשב כמה כוסות כל אחד שותה - החלטה רבת השנים. במהלך החופש היא השתמשה במקרוגל והוא נהרס. כאשר דיברתי איתה היא קבלה בפני בתחילה כי המקרוגל ישן (הוא בן שנה וחצי) ואם היה מדובר במורה לא הייתי פונה אליה כלל. אמרתי לה שזה נכון מכיוון שמורה משלמת מחיר מלא!!! ולא 200 ש"ח עבור 5 אנשי צוות (לפחות). סיכמנו שאקנה מקרוגל (400-500) ש"ח ונשתתף שווה בשווה בעלויות. לאחר שקניתי היא שלמה וכמובן שוב התלוננה שזה לא הוגן מה שעשיתי. מס' שעות לאחר מכן היא שלחה לי הודעה שהתשלום שהיא הביאה לי הינו התשלום השנתי עבור כל השנה ולא על המקרוגל כיוון שמה שעשיתי אינו הוגן. שאלותי:
1. האם יכול אדם לחזור בו ממה שסוכם כפי שציינתי לעיל?
2. האם נכונה דעתי שהיא צריכה לשלם את מחיר המקרוגל (ואפילו במלואו) כיוון שאי אפשר "לרקוד על שתי חתונות" גם לשלם חלק מהסכום וגם להנות במאצ האחוזים.
תודה וכל טוב.

תשובה

צוות המורים הוא הגרעין הקבוע והוועד שלו מוסמך לקבוע כמה ישלם כל מורה עבור שתייה, אירועים ומתנות. החלטת הוועד מחייבת כל מורה. אולם עובד זר, שאינו שייך לארגון המורים, במידה שהוא רוצה ליהנות מהשתייה מהאירועים ומהמתנות, עליו לבקש רשות מהוועד, והוועד מוסמך לדחות בקשתו או לקבל בקשתו, כפוף לחיובים שיטיל עליו. וכל חיוב שהוועד יטיל עליו, מחייב את הרוצה להשתלב בארגון.