דילוג לתוכן העיקרי

קריעה על תלמיד חכמים / אדם כשר

שאלה

שמעתי את השיעור היומי של מו"ר אודות קריעה על הגרי"ש אלישיב זצ"ל האם בגלל שלא נהגו, נבטל הלכה של רבנו? הרי לפי רבנו יש לקרוע על כל אדם כשר, מאחר ואחרים לא קורעים מה אכפת לן מה אחרים נוהגים? האם מכיון שאחרים לא נוהגים בחליטה, נבטל חליטה ולא נקפיד במשתאות וסעודות גדולות? ולצערי, לא ירדתי לסוף דעתו של מו"ר. אני למד מהרמב"ם כי יש לקורע על אדם כשר, מזה למדתי שיש לקרוע על סבי שנפטר (אחד מהם) וכיו"ב.
תודה למו"ר

תשובה

מבחינה עקרונית אתה צודק. אולם דומה, שבדיני אבל, יש למנהג תחולה גדולה יותר ואדגים כדלקמן: הפיכת המיטות, מילא בתימן, המציאות היתה שונה, לא כן בארץ. ובכ"ז אין נוהגים כן. ישיבת המנחמים על הארץ עם האבלים, ובכ"ז אין נוהגים כן. מעמדות ומושבות. ברכת האבלים ועוד. ולמרות כל האמור לעיל, היית רשאי לקרוע על סבך, שאתה מעיד שהיה אדם כשר, אבל לענ"ד דרושה הצטנעות ולא בולטות, מחשש יוהרא. שאם לא כן רבים שהם יודעי ספר ויראי ה', שאינם נוהגים כן, שייחשבו לידך, כמי שהם אינם נוהגים כהלכה.