דילוג לתוכן העיקרי

ספירת העומר

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. לפי ספר החינוך. האם מצות ספירת העומר בימינו דאוריתא או דרבנן?
2. לפי הרמב"ם והרי"ף ספירת העומר בימינו דאוריתא. האם יש עוד פוסקים שסוברים שספירת העומר בימינו דאוריתא?
3. יש כמה סיבות מדוע לא מברכים שהחיינו על מצות ספירת העומר. קראתי שאחד הטעמים שלא מברכים, כיון שבליל פסח ברכת שהחיינו חלה גם על מצות ספירת העומר. מה המקור לתשובה זו?
תודה וכל טוב.

תשובה

1-2. באופן כללי, רבינו סובר שהיא דאוריתא ומרן דרבנן. אבל יש פוסקים רבים שמצדדים בעמדות הנ"ל. אין לי פנאי לציינם.
3. אכן נאמרו השערות שונות, ביניהן זו שכתבת. לענ"ד, אין מברכים שהחיינו על מצווה שהיא ביסודה אמירה, כמו שין מברכים שהחיינו על מצוות גמירת ההלכה, ביום ראשון של פסח, וביום השבועות, ובימי הסוכות, ובימי החנוכה, וקריאת המגילה שונה, הואיל וקוראים מתוך מגילה כתובה, וזה כמו מעשה.