דילוג לתוכן העיקרי

ביעור חמץ

שאלה

לכבוד הרב מדוע אנו אומרים כל חמירא וחמיעא גם בליל יד וגם ביום? הרי לדידן בליל יד מתבצע הביטול ואם כן - ביד' מה מבטל?
תודה וכל טוב

תשובה

מצד הדין די בביטול אחד, ביום ארבעה עשר לפני זמן האיסור, כשכבר לא יצטרך לשום חמץ, ואז מבטל כל חמץ שראה אותו ושלא ראה אותו. אבל נהגו לבטל פעמיים. בלילה מבטלים רק החמץ שלא ראה, כי החמץ שראה עדיין יאכל ממנו ארוחת ערב וארוחת בוקר, וביום ארבעה עשר חוזרים ומבטלים כל חמץ, שראה אותו ושלא ראה אותו. וכל זה נעשה כדי להבטיח שלא ישכח כי ביטול החמץ הוא דבר הכי חשוב מדאורייתא, כדי שלא יעבר על בל ייראה ובל יימצא.