דילוג לתוכן העיקרי

ליל הסדר - דחוף

שאלה

לכבוד הרב שלום. בשנים האחרונות אנו עושים ליל הסדר בבית הורי. אני הבכור נשוי מזה כעשר שנים ועם ארבעה ילדים. בד"כ משפחתו של אבי מצטרפת ואז ישנו לחץ קל כדי להזדרז עם ההגדה כיוון שבם לא דתיים ועניינם יותר הוא ה"שולחן עורך". אמנם שנה שעברה הם לא היו והשנה הורי היצבו להם אולטימטום שליל הסדר עובר בקצב של הורי. בנוסף ישנם לפעמים חיכוכים קלים עם אחותי (גם נשואה) שעושה קצת "עניינים" שונים, לדוג' היא "מקפידה" שבעלה יברך גם בנפרד כדי ש"יצאו ידי חובה" או שיש להם עיכובים שונים ומשונים. דברים אלו לא היו מפריעים אם היא לא הייתה עושה מזה רעש. אני יודע שהורי מאוד רוצים שאבוא כיוון שאני הוא ה"בעל קורא ומספר", אך חשבנו השנה לנסות לעשות בבית לבד. כאשר דיברתי עם אימי היא נפגעה מעט, ואבי (שגם רוצה שנבוא) התקשר כדי "לראות מה העניינים" - לגשש. ואני בהתלבטות מצד אחד אישתי (וגם אני) מעדיפה להישאר בבית ומאידך הורי רוצים שאבוא. אדגיש רק שכל אחי יהוי אצל הורי השנה כך שיש מי ישעשה איתם. אודה לרב על תשובתו המהירה. כל טוב.

תשובה

לעשות שכל אחייך אצל הורייך בליל הסדר, מצווה עלייך לכבד את הורייך, ולהיענות לבקשתם להשתתף עמם בליל הסדר, ולתרום את חלקך לניהול הסדר כהלכתו, אף שנאלצים קצת להזדרז. עם כל זאת, עלייך לפעול בשום שכל ובדרכי נועם כדי לנטרל שני פגמים שעלולים להעיב את קדושת ליל הסדר:
א. התנהלות לא דתית, בפרהסיא, ע"י אורחים לא דתיים, יש לדבר על לבם, בטוב טעם ודעת, מתוך קירוב לבבות, ואני מקווה שייענו לפנייתך, ויכבדו בקשתך.
ב. לגבי הנוהגים כשו"ע, ובמיוחד אחותך הנשואה, יש להסביר להם, שאלו ואלו דברים אלקים חיים, אך שהכל ייעשה בצינעה, בלי הפגנתיות, כי ייחודו של ליל הסדר הוא האחדות. כמובן, אם חלילה, ניסיונותייך לא יעלו יפה, ואם גם בליל הסדר הזה למרות ניסיונותייך לגשר ולתאם, יהיה המצב בלתי נסבל, אז תהיה משוחרר ממצוות כיבוד הורים, כי לא יעלה על הדעת שמצוות כיבוד הורים תבוא על חשבון ניהול ליל סדר כהלכתו, כגון שיש עבירות בפרהסיא, או הפגנת הבדלי המנהגים, באופן הפוגע בתחושת האחדות. ובמיוחד שיש סכנה לשלום בית עם אשתך. וה' יהא בעזרכם.