דילוג לתוכן העיקרי

שאלה שמבחנתי היא די חשובה

שאלה

לרב שלום אני לומדת עם חברה את נושא של שמירת הלשון אנו עובדות באותו מקום עבודה שאלתי היא האם מותר לה להתייעץ איתי לגבי מקרים מסויימים ולציין שמות של אנשים כיצד היה עליה לנהוג או שאם אני מכירה את האנשים אני אעבור על שמיעת לשון הרע? - אם אותה חברה קרה מקרה עם אחות בית ספר היא רצתה לספר לי ובקשתי ממנה להפסיק כי אולי אני עוברת על איסור שמיעת לשון הרע והיא בשלה המשיכה לספר ואז הרחקתי את השפורפרת והעברתי נושא והיא בכל זאת המשיכה, מה שיצא לי לשמוע זה שאחות בית הספר שאותה אני מכירה מסוכסכת עם אחת ההורים של אותה תלמידה בכיתה היא ספרה לי זאת כי היא רצתה לומר לי כמה היצר אורב לדיבורים אסורים שהיא רצתה להגיד לאחות בית הספר מידע רפואי על ילדה שאותה ילדה הוריה מסוכסכים עם אחות בית הספר. לחברה לא הייתה בכוונתה לספר לי לשון הרע אלא היא רצתה לפרוק בפני את העניין שכמה שהיא רוצה להקפיד היא נופלת ולכן ספרה לי את העניין אז בקשתי ממנה שבפעם הבאה שהיא רוצה לדון איתי בעיניינים כאלה שתפרוק את המקרה בלי לציין זהות של אנשים ובלי לומר שמות, האם אני עברתי על איסור שמיעת לשון הרע ואם כן כיצד אתקן זאת כי הרב כמה שהפצרתי ובקשתי החברה המשיכה לכן מה עלי לעשות כדי לתקן את המעוות?
2. החברה שלי גם שתפה אותי ואמרה שהיא פוחדת לבוא למסיבהנ שמתקיימת בבית הספר כי היא פוחדת להכשל עם מורות בעוון לשון הרע האם הדיבור הזה הוא לשון הרע? או שבגלל שהיא לא ציינה שמות אין כאן איסור? היא רק אמרה שהיא פוחדת להגיע לערב שמא מורו7ת מסויימות יכשילו אותה בשמיעת לשון הרע היא לא ציינה שמות האם יש כאן איסור?

תשובה

1. מותר לאדם להתייעץ עם זולתו, אם אותו אדם ראוי שיתייעצו עמו בעניניים שמציקים לו, או שמברכים אותו, ובתנאי שלא יחשוף את השמות, רק אם יש הכרח בדבר. כלומר, בלעדי חשיפת השמות, לא יוכל היועץ לייעץ. המקרה שתיארת עם חברתך עושה רושם שחברתך לא יכולה לרסן את עצמה, ולכן עלייך שלא לשמוע אותה כל אימת שהיא מרכלת או מדברת לשון הרע.
2. צריכים להיזהר שלא להגיע ואירועים שיש בהם לשון הרע, וצריכים להזהיר אחרים, שלא להגיע לאירועים כאלה אם באמת באותם אירועים מדברים לשון הרע, אבל יש לי הרושם שמדובר במישהי שנזהרת אובססיבית מפני לשון הרע, שמרוב זהירותה, היא נכשלת בדיבור לשון הרע.