דילוג לתוכן העיקרי

מי החייב בתשלומי נזיקין

שאלה

שלום רב לכת"ר, אחותי השאילה ממני את המכונית ולצערי עשתה תאונה, כתוצאה מכך נתבעה ע"י חברת הביטוח על סכום כסף לא מבוטל (ע"פ תנאי הפוליסה לא היתה מבוטחת), מדובר על רכב צד שלישי שנפגע ותבע.
1. האם בעקבות כך שהסכמתי להשאיל את הרכב ניתן לומר שהאחריות היא עליי ולכן אני צריך לשאת בנזקים?
2. מכיוון שמדובר במקרה ישן (בתי המשפט בישראל מה עוד שזכינו לשופט שאינו יהודי), לא זכור לי האם אני ממש שלחתי אותה בעניין זה, אך במידה והיא היתה שלוחתי האם יש פה דין של "שלוחו של אדם כמותו"? השאלה היא בעיקר לטובת בירור ההלכה גרידא ולא לצורך הכרעה משפטית. בכבוד רב, מיכאל.

תשובה

1. מבחינה עקרונית, שואל (=אחותך) חייב באונסין. ולכן היא חייבת לשלם כל התביעה. אולם מבחינה חוקית, אסור היה לך להשאיל לה את הרכב, ואסור היה לה לנהוג ברכב שלך, הואיל ואינה מבוטחת. ולכן גם מבחינה הלכתית, חברת הביטוח יכולה לתבוע אותך, אם לא תבוא על סיפוקה ע"י אחותך. גם הנפגע, רשאי לתבוע אותך ולא רק את אחותך, כדי להבטיח שיקבל פיצויים ממי שיכול הוא לקבל, בגלל שגם אתה אחראי על השאשלת רכבך לאחותך, שאסור היה לה לנסוע באותו רכב.
2. כל שכן, שאם שלחת אותה, שאתה חייב, אבללא בגלל הכלל שלוחו של אדם כמותו, כי כלל זה פוטר את השליח, ולפי ההלכה, אין אחותך פטורה, בגלל הכלל, אין שליח לדבר עבירה, ונהיגה בלי היתר היא עבירה.