דילוג לתוכן העיקרי

השבת אבידה

שאלה

שלום לרב כתבת בתשובה שעל בעל צימר להתקשר לאורחיו כל אימת ששכחו אצלו דבר. שאלותי הן :
א. הכתוב אומר :"והיה עמך עד דרוש אחיך אותו וכו"' - משמע שאינך צריך לחזר אחריו ואף שהשכחה מצויה סביר להניח שאם חשוב לו הפריט שאבד יתקשר למקום שבו סביר שאיבד - לצימר.
ב. האם לחפצים פעוטי ערך שיש אומדן דעת שאין אורח מתקשר למארח ע"מ לבקשם - האם ישתנה הדין?
ג. אם בעל הצימר תולה "גילוי דעת" שכל אבידה תהיה הפקר אם לא יבקשוה בתוך שלושים יום - מועיל?
תודה

תשובה

א. ובכל זאת חכמי ישראל חייבו את המוצא להכריז על האבידה בשלושה רגלים, כי שמא המאבד לא ידע שאיבד.
ב. כל אבידה ששווה פרוטה, ושאין בה סימנים, יש יסוד להניח שהמאבד לכשנודע לו על האבידה התייאש, לא כן לגבי אבידה שיש בה סימנים, וכל שכן שהיא בדרך הינוח, כמו במקרה דנן. אך ראה בתשובה ג'.
ג. אכן אם בעל הצימר תולה שלטים בולטים, שבהם נאמר שחפצים שיושארו בצימר, ולא יידרשו תוך שלושים יום, הם יהיו בבעלותו, וכן אם יכתוב זאת גם בחוזה הכתוב, או בהסכם בעל פה, של השכרת הצימר.