דילוג לתוכן העיקרי

מס' שאלות ב"על קריאת התורה

שאלה

שלום כבוד הרב!
א. לאחרונה שמעתי ממקור לא מוסמך כי אדם שאינו שומר שבת אינו יכול להוציא ידי חובה את הציבור בקריאת התורה. האם לדבר זה יש ביסוס? אם כן, בבית הכנסת בו אני מתפלל ישנו אדם אשר צופה בטלוויזיה בשבת והוא קורא בתורה לעיתים די תכופות. האם זה אומר כי לא יצאנו ידי חובה כבר מס' שנים?
ב. יש אצלנו מנהג "ואני מתאר לי שאצל כל העדה זה כך" שכאשר אחד מהאחים של האב"האם קורא בתורה, אחיו הקטנים והאחיינים שלו צריכים לעמוד בזמן שהוא קורא. בקיצור שולחן ערוך מוזכר שהאנשים להם אדם צריך לתת כבוד "לעמוד לו, לא לשבת במקומו וכו"' הם האב"אם סב"סבתא אח"ות גדולים וחמם"חמה. לא מוזכר שם אח האב"האם. אם כן, תהיתי מהו הביסוס ההלכתי למנהג זה? חשבתי שאולי יש עניין שכאשר אבא שלך עומד ראוי שגם אתה תעמוד, אך מה קורה כשאחיו הקטן של האב קורא? אשמח אם תוכל להביא לי מקור הלכתי למנהג זה שכן בבית כנסת בו מתפללים כ -5,6 אחים "מתוך קהילה של 12-13 אנשים" יוצא מצב ובו נאלצים מס' אנשים לעמוד במשך כל הקריאה בתורה. "ואין פה כבר עניין של טרחא דציבורא? "
בתודה על זמנך ובברכת חודש טוב, רון.

תשובה

א. רק מחלל שבת בפרהסיא דינו כגוי לכל דבר. אבל המחלל שבת בתוך ביתו, הוא עבריין, אך אינו כגוי. וה' יסייעהו לחזור בתשובה שלימה.
ב. זהו מנהגנו. ומנהג יפה הוא. שהרי חז"ל אמרו, שאחיך הגדול כאביך...