דילוג לתוכן העיקרי

מה היה קודם ?

שאלה

שלום לרב" ברצוני לברר בעניין המנהגים בתימן מה היה קודם. מצד אחד אני מבין שהרב יחיה קאפח ייסד את תנועת הדרדעים לפני כמאה שנה. אז מה היה לפני הדרדעים? " כולם פסקו כדעת מרן השו"ע? מתי נכנסו מנהגי הקבלה בקרב ציבור "הבלאדים"? וכמובן שמצד שני שומעים מחלק מהרמבמיסטי"ם שזה "הרמב"ם" היה המקור בתימן וכל השאר זה תוספות והתערבבות מנהגי השו"ע והקבלה. וכמובן" להלכה - האם לא ראוי לנהוג כמנהג הקדום ביותר וזו היא שמירת מסורת האבות? "ולא אחרי מהפך שחולל הרב קאפח בראשית המאה..." אשמח לקבל עזרה בנושא רגיש זה...

תשובה

שלוש שיטות יש היום בעדתנו:
א. בלדי - מהרי"ץ, שבמרכזו מנהגי תימן הקדמונים, ופסיקת הרמב"ם עם השפעה מן השו"ע ומן הקבלה.
ב. בלדי - רמב"ם, כמו הנ"ל, אבל עם יותר זיקה למנהגים קדמונים ועם יותר אדיקות לפסיקת הרמב"ם.
ג. שאמי - צנעא, תפילה נוסח א"י, כנסת הגדולה, ופסיקה לפי השו"ע שתילי זיתים, תוך שמירה על מנהגים עתיקים של יהודי תימן. שאמי שרעב, נוסח התפילה כמעט כסידור תפילת החודש, לאחרונה הוציא לאור עולם הרב רואי מרגלית נוסח מתוקן ומוגה. פסיקה לפי השו"ע. שמירה על מנהגים עתיקים של יהודי תימן. מכל הנ"ל רואים שהיו ליהודי תימן מנהגים עתיקים מקוריים תלמודיים, ופסיקתם תאמה את הרמב"ם, במהלך הזמן השפעת הרמב"ם הלכה ונתכרסמה, בשל השפעת השו"ע והקבלה.