דילוג לתוכן העיקרי

דיני מוקצה בשבת

שאלה

לכבוד הרב שלום רב בשבת אני מדריך בארגון שמארח אנשים ואנחנו דואגים להם לאוכל וכיבוד וכו'
1) השאלה שלי היא כאשר למשל אני מגיש להם עוגיות, ואת הקרטון (של העוגיות שכעת הוא ריק) אני מניח בצד ובתוכו אני מניח עוד שקיות של חטיפים גמורים שהם כ - זבל. האם הקרטון הופך להיות בסיס לדבר האסור ואסור לי להוציא את הקרטון עם כל התכולה שלו (שהיא זבל) לפח הגדול בחוץ? או שמא בגלל שלכתחילה כוונתי בכל דבר שהוא זבל לזרוק אותו בחוץ וכעת כוונתי רק לעשות ערימה במקום אחד ולהוציא אחר כך לפח?
2) הזבל במהלך השבת הוא הרבה מאוד, יוצא משהו כמו 20 שקיות זבל שנזרקות, ואין אפשרות כלל להשאירן במקומן שהרי הן מוציאות ריח ומהוות מטרד לאורחים כי המקום לא גדול בכלל. אם הפח הוא כן בסיס לדבר האסור האם עלי בכל פעם שאני מחליף שקית זבל, להניח משהו אכיל בפח בכדי להכשיר את הפח שלא יהיה בסיס לדבר האסור אלא לדבר ההתר? יורנו מורינו כי רבתה המבוכה בקרבנו נ. ב אם אפשר שהתשובה תתפרסם במהרה כי שבת בפתח ואני לא רוצה כעת לעבור עוד איסורים

תשובה

1. מותר, כי השקיות שימשו דבר הראוי לאכילה. והם אינם מוקצים. ועל כל פנים, משעה שרוקנו אותם מותר לטלטלם עד לפח הזבל. וכן קופסאות שימורים וכן שקיות חלב שהתרוקנו - כל אלה אינם מוקצים ומותר לטלטלם משיתרוקנו עד לפח הזבל.
2. כל שכן שמותר לטלטל זבל זה, גם בלי הנחת דבר אכיל בפח. בגלל הכמות של הזבל שהרי זה כדין גרף של רעי שמותר לטלטלו, בגלל שהוא מאוס, וצריך לסלק ממחיצתו את המאיסות.