דילוג לתוכן העיקרי

שטת הפסיקה של מרן הב"י

שאלה

לק"י לכבוד הרב רצון ערוסי יצ"ו שלום וברכה בלמדי בישיבה שנים רבות נתעוררו אצלי מספר שאלות על שטת הפסיקה של מרן הב"י. השאלה הראשונה - מה היתה מטרתו של מרן בספריו, אם לפסוק מהם הלכה, הרי כבר כתב רבנו בהקדמה למשנ"ת "וראיתי לחבר דברים המתבררים מכל אלו החיבורים... כולם בלשון ברורה ודרך קצרה עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכל בלא קושיא ולא פירוק, לא זה אומר בכה וזה אומר בכה, אלא דברים ברורים קרובים נכונים... עד שיהיו כל הדינין גלויין לקטן ולגדול בדין כל מצוה ובדין כל הדברים שתקנו חכמים ונביאים..." אולם מרן לכאורה החזיר את הגלגל לאחור כאשר הביא יש אומרים ויש אומרים, או שמא מטרתו היא להודיע שישנן עוד דעות בנוסף למה שכתב רבנו במשנ"ת ולהראות שלא ננעלו שערי העיון בתלמוד, ולאו דווקא לפסוק הלכה מספריו? השאלה השניה - ידוע שישנה מחלוקת ב"כללי מרן" לדוגמא לדעת הגרע"י סתם ויש אומרים הלכה כסתם. ולדעת כה"ח ובא"ח הלכה כיש אומרים (אם הי"א מחמיר). והרי מרן לא השאיר לנו הנחיות וכללים כיצד להכריע בדבריו. א"כ איך נדע באיזו דרך נלך? השאלה השלישית - אם נאמר שמרן כתב את השו"ע כדי שנפסוק ממנו הלכה, לשם מה כתב דעות נוספות? והם יש לחוש להן לכתחילה? השאלה הרביעית - אם נאמר שמרן כתב את השו"ע כדי שנפסוק ממנו הלכה, כיצד הכניס בו הלכות ע"פ הסוד? והרי זה סותר למה שכתב רבנו ביסוד התשיעי מיסודות הדת שקבע בהקדמת פרק חלק שאין להוסיף או לגרוע מהתורה שבכתב ומהתושב"ע. שנאמר "לא בשמים היא". אודה לכה"ר אם ישיב לי בזה ותהי משכורתו שלימה דוד עזריה

תשובה

תחילה נתייחס למגמת מרן בספרו ב"י, ואח"כ לחיבור הנקרא שו"ע. כי לגבי השו"ע, יש תהיות לא מעטות מי חיברו, ולמי נתחבר? וגם ביחס לחלק מן הספיקות שעוררת. ואמנם ראה שמאז הרמב"ם ועד ימיו, נעשתה התורה לא כשתי תורות, אלא כתרי"ג תורות, יש שנוהגים כהרי"ף ויש כהרא"ש, ויש כהרמב"ם, ובתוך מנהגים אלו מנהגי מנהגים, בעניין זה נוהגים כפלוני ובעניין זה נוהגים כפלמוני, ועשרות קהילות בסלוניקי, שנבדלו זה מזו במנהגיהן. לכן הוא חיבר את ספרו ב"י, כדי להכריע הלכה אחת לכולם, עפ"י שיטה, אחרי רבים להטות, מתוך הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש, שיטה שהיו לה מבקרים רבים, ובראשם מהרש"ל. ואיני מתייחס לכך שהיו לו עוד כללי משנה, חוץ מהכלל הנ"ל. אשר לשו"ע, אם נתעלם מהביקורות שנאמרו ע"י גאוני עולם, הרי באמת יש קושי להגדיר את שיטתו, לנוכח ריבוי הדעות שיש בשו"ע, ודי לעיין בספרו של הרה"ג יצחק יוסף שליט"א בספרו על שיטת השו"ע, כדי לגלות שיש לא רק מחלוקות רבים, ושיטות שונות, אלא גם השיטה שהוא עצמו מנסה לגבש, היא מורכבת ביותר, ויש כללים רבים מאוד. זוהי המציאות, אבל כוחו של השו"ע שהוא התפשט ברוב קהילות ישראל, ונתחברו עליו נושאי כלים, והדיונים בשאלות שהן הלכה למעשה, מושתתים על ההלכה שבשו"ע, ולכןל כל הרוצה לעיין בשאלות מעשיות מחודשות, מן הדורות האחרונים, אם אינו מורה הוראה, ענק שיכול לפסוק מן התלמוד, הרי הוא זקוק לעיין בדברי כל הפוסקים שאמרו דבריהם, וכאמור מתוך הזדקקות לשו"ע. ולכן בנסיבות כאלה, חייבים לעיין בשו"ע ובנו"כ, כדי להתמודד עם שו"ת חדשות הלכה למעשה. אשר לפסיקה בשו"ע מתורת הסוד, יחסית היא מצומצמת, אבל לא על כולו ניתן לומר לא בשמים היא.