דילוג לתוכן העיקרי

שאלות....

שאלה

לרב שלום רב יש לי עוד כמה שאלות על ספר שמות, אם כבוד הרב יוכל לסייע לי במתן התשובות. השאלות הם: ה' שולח את משה בכדי לבשר לעמ"י על הגאולה מדוע במקום זה הורע המצב של עמ"י, לפחות שלא היה החמרה במצב?
2. בפרק ו' ה' חוזר על הסיבות בפני משה שלשמם הוא משחרר את עמ"י מדוע יש חזרה על הדברים הרי לפני שמשה קיבל את השליחות ה' מונה בפניו את הסיבות, מה משה לא יודע את הסיבות?
3. למה ה' שולח שוב פעם את משה ללכת אל בנ"י ולהגיד להם שה' ישחרר אותם מדוע יש צורך נוסף לחזור על הדברים?
4. משה אומר לה' שבנ"י לא ישמעו לו בגלל שהוא ערל שפתיים הרי זה לא הסיבה הנכונה כי כתו במפורש שעמ"י לא שמע למשה מקוצר רוח ומעבודה קשה? משה טוען שאם עמ"י לא שמע לו אז פרעה גם לא ישמע בקולו מדוע משה חושב כך?

תשובה

1-4. עלייך לדעת, שאף שלפי ברית בין הבתרים הבטיח ה' לאברהם שהוא יוציא את בניו מן השעבוד לגאולה, ואף שכבר הגיע הזמן, אך הדור טרם הוכשר לכך, רבים כבר שחכו מברית בין הבתרים, כי כבר התרופפה אמונתם בהבטחת הגאולה מן השעבוד, ומעל לכל, ישב על כיסא המלוכה במצרים באותו זמן פרעה הרשע, שסירב בעקשנות לשחרר את ישראל מן השעבוד ומארצו. לכן ה' היה צריך לשכנע את משה להסכים להיות השליח של ה' לגאולת ישראל. ושכנוע זה נעשה פעם אחר פעם ובפירוט רב. ומשה היה צריך לשכנע את ראשי העם שהגיעה עת הגאולה, ולכן הוא חזר על דברי ה' בפירוט רב, כדי לשכנעם. וגם אם היו בדברים של ה' כדי לשכנע את העם, הרי העם היה צריך להשתכנע שמשה הוא האיש המתאים ומאחר והוא כבד פה, הרי העם עלול היה לפקפק ביכולתו להיות שליח ה' שיוציא את העם משעבוד לגאולה.