דילוג לתוכן העיקרי

ברכת הגומל

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי שלום רב!
1. קראתי את הסברו של הרב קאפח זצ"ל לגבי ברכת הגומל ליולדת. אך עדיין איני מבינה מדוע אין האישה חייבת לברך כיון שהיא גם כן על סף מוות בלידה, ואולי היא לא חטאה אבל הצער בלידה הוא בגלל חטאה של חוה ולכן יש כאן חטא מסוים. ומדוע שלא תברך בפני עשרה גברים בני משפחתה הקרובה? אשמח אם הרב יוכל להסביר לי מדוע אין לברך.
2. האם בתימן היה הבדל בין הערים לכפרים? שבכפרים היתה אוירה יותר "שכונתית" כלומר פתיחות יותר מאשר בעיר ואז היתה האשה יכולה לברך בפני גברים בני משפחתה ואז אין בעיה של כל כבודה בת מלך פנימה?

תשובה

1. אוסיף לך עוד טעם. ברכת הגומל צריכה להיאמר בפני עשרה מישראל, ושניים מהם חכמים או זקנים. כלומר, לברכה זו נתנו מעמד, כאילו היתה קדיש או קדושה. דברים שאינם נוהגים בנשים. זאת ועוד, בנוסח הברכה נאמר, הגומל לחייבים, כלומר, המברך מתוודה שהוא בבחינת חייב (שעשה חטאים שבגללם נתחייב בסכנה שנקלע אליה), אף שלא ידוע לו על חטא מסוים שעשה, כי הגבר להבדיל מן האישה, לפי ההלכה היהודית, הוא יותר פוטנציאלי לעבירות, בגלל הרהוריו, מאשר האישה. צאי וראי, האיש חייב במצוות נישואין, בגלל יצריו, והאישה פטורה. האיש חייב במצוות פריה ורביה, בגלל יצריו, והאישה פטורה. האיש חייב גם במצוות שהזמן גרמא, כדי לרסנו, והאישה פטורה, וכן על זו הדרך.
2. לפי מיטב ידיעתי, בכל רחבי תימן הנשים לא יברכו הגומל, אף שבכפרים אכן היתה אווירה משפחתית יותר מן הערים.