דילוג לתוכן העיקרי

איסוף דם טבורי בשבת

שאלה

שלום לכבוד הרב.
שמעתי שאסור לבצע איסוף דם טבורי בשבת.
1. האם איסוף דם טבורי אינו בבחינת ספק פיקוח נפש?
2. ב"ה שני ילדינו נולדו בשבת קודש, ובלידת שניהם אספנו דם טבורי (שלא לומר שילמנו לא מעט עבור שירות הביטוח והשמירה של דם זה). האם אסור להשתמש בדם לאור העובדה שנאסף בשבת? האם יש דרך כלשהי להקל בדבר? - בפרט שזה כבר נעשה וכן הכספים ששולמו, שאני מניחה כי לא יושבו לנו. מודה מאוד לתשובת הרב.

תשובה

1. איסוף דם טבורי הוא דבר חשוב. הוכח מדעית, שיש חשיבות לדם שבטבור, מבחינת אפשרות ריפוי מחלות קשות, של בעל הדם או קרוביו. ואני מתייחס רק לריפוי ולא חלילה לשיבוט בני אדם. עיין תחומין, כג, מאמרו של הרב פרופ' שטיינברג, עמ' 241. עם כל זאת, טרם ניתן לומר שהאיסוף הוא בבחינת ספק פיקוח נפש.
2. יפה עשיתם שאספתם. נראה שאין איסור לעשת כן גם בשבת. במיוחד אם מוציאים את הדם שבטבור לאחר שהשליה כבר יצאה מן הגוף של היולדת, הדם אגור בטבור ובזריקה בעלמא הוא יוצא. אין בזה גדר חובל בשבת. ולא צובע את החומר המשמר. כי אין כוונה לצבוע ואין דרך צביעה בכך. אין בדם היוצא גדר מוקצה, כי לפי הרמב"ם ומרן, אין איסור נולד בשבת ונראה שגם לרמ"א ניתן למצוא היתר. ואין זה גדר מכין מקודש לחול, כי יש לו עניין והנאה בההיא שעתא לסלק הלכלוך ממנו. וניתן לסגור את השקית שבה יונח הדם ע"י מהדק, עיין על כל זה מאמרו של הרב איתן, תחומין כה, עמ' 97. ולא נותר אלא לאחל לכם שלא תזדקקו לשימוש בדם זה, אלא שאתם וכל בני ביתכם תהיו בריאים בגוף ובנפש.