דילוג לתוכן העיקרי

לשון הרע

שאלה

שלום כבוד הרב.
נכנסתי לבעיה קשה בענין לשון הרע שמאוד מפריעה לי... במושב אחד נפטר בן אדם למשפחה, וישבו עליו שבעה, וגם עשו אזכרה לחודש. מכרים של המשפחה הזאת מתפללים בבית כנסת מסוים, והמשפחה באה להתפלל שם בבוקר, מהבנים, כל ימי השבעה. הרב של הבית כנסת, כנראה כדיבור עם אחד מכרי המשפחה, הלך איתם לבית העלמין להוציא אותם מהשבעה והשכבה וכל שאר הדינים שעושים. באזכרת החודש הוא בא לדרוש, כנראה מישהו מהמכרים אמר לו לבוא, ולמחרת הלך איתם לבית העלמין לעלות לקבר. במהלך שהות בבית העלמין הרב אמר לאחד המכרים בלשון זו או אחרת, משהו בסגנון תגיד להם שישלמו לי, והבן אדם התבייש לומר זאת למשפחה. מישהו מהמשפחה בא לבד מעצמו והביא סכום כסף מסוים לרב, והרב אמר משהו בסגנון "זה לא מספיק", הבן אדם אמר שאין לו להביא לו יותר מזה. כרגע, זה מה שיש לו בכיס. לא זוכר אם גם על הדרשה הוא קיבל כסף, אבל כמעט בטוח שכן. ששמעתי את המקרה הזה דנתי לכף זכות, שמא הרב משתמש בכסף לצדקה ולעלוי נשמת הנפטר, וגם מגיע לו לקבל כסף כי הוא השקיע מזמנו החופשי, אבל גם לא שכחתי את שאר המקרים, כמו שבהם הרב אמר זה לא מספיק, תגיד להם שישלמו לי וכו. וכי אדם מקבל כסף על הטירחה, ולא סגרו מחיר מראש, וכמה מקובל לתת לדברים כאלו? האם אפשר בכלל להכריח בן אדם לשלם יותר? ואני חושב בתוך עצמי האם ראוי לרב שיגיד דבר כזה? המשפחה רחוקה ממצוות וגם ככה שונאת רבנים והדבר רק מוסיף להוכיח להם שהתורה מתנהלת על כסף ושחיטות. בנוסף, המשפחה כלל וכלל לא התעניינה שהרב יבוא, רק אחד המכרים הביא אותו, וככה כנראה הענין התגלש. הרב הנל חכם מאוד ובקיא ואני לא מזלזל בו כלל וכלל, אבל אשמח לדעת מה דעתך על העניין, המקרה הזה ששמעתי. האנשים לא ישקרו, ואני מכיר אותם כאמינים, אבל האם אסור לי לקבל בכל מקרה את הדברים? אסור להיות שה תמים ולחשוב בתמימות לפעמים צריך לפקוח את העינים. אני יודע באמת שהמקרה הוא אמיתי אבל דנתי לכף זכות ואף אמרתי לאדם שדיבר איתי על זה שאסור לחשוב ככה על הרב ובודאי הוא עושה הכל לטובה. אבל אני רוצה לדעת מה כבוד הרב אומר על הענין ואיך לנהוג במקרה הבא, ובע"ה שלא יהיה ולא נצטרך להספיד אף אחד מישראל שיבוא משיח צדקנו בע"ה אמן.

תשובה

מן הראוי שמשמש בקודש שמשמש בני אדם כגון המקרה האמור, מתוך כוונה לקבל הוצאות ודמי עמלה, שיאמר מראש, ויגיע אתם להסכם. ואם אינו עושה כן, עליו להתפשר כי הוא אשם שלא גילה דעתו מראש על הסכום שהוא דורש. במיוחד כשמדובר שמשמש יהודים שרחוקים מתורה ומצוות שיש חשש לחילול ה'. אם כי עליך לדעת שכבר נתקלתי ביהודים רחוקים מתורה ומצוות, שיש להם דעות קדומות שליליות על אנשי דת, ודנים אותם לכף חובה, גם כשצריך לדון אותם לכף זכות.