דילוג לתוכן העיקרי

נטילת ידיים וקידוש

שאלה

שלום מארי, האם לשיטתנו (תימן, רמב"ם):
1. ישנה בעיה לנטול בספל של שתייה, או שאפשר לנטול בכל כלי שלם?
2. האם חייבים לאחר הנטילה לנגב דווקא במגבת או בד, או שמספיק שהידיים התייבשו מעצמן?
2. רבינו כתב לעניין מים אחרונים "כל את המלח". האם דווקא אם נגע או חפן אותו ביד, כי לכאורה אם לא, אין חייבים במים אחרונים כלל?
3. מה נחשב לשיטתנו דבר שטיבלו במשקין והיכן מסביר זאת רבנו?
4. אם אוכל לחם ובאופן קבוע מגישים פיצוחים לאחר הארוחה לפני ברכת המזון. האם יכול לסמוך על המוציא להוציא כל מה שבא לפני ברכת המזון כולל הפיצוחים? האם עדיף להביא פיצוחים לאחר ברכת המזון או שאין בעיה כלל?
5. בקידוש, האם צריך להשמיט את התיבות "יום השישי" כיוון שזה סוף פסוק קודם? ברוך תהיה מארי,

תשובה

1. גם בספל שתיהי ובכל כליקיבול.
2. נראה שאם אינו אוכל מיד אחרי הנטילה, די בכך שהתייבשו.
3. במסגרת מדידת מלח קשה שלא יגע בידיו במלח, ולכן די בכך כדי לחייבו בנטילת ידיים באחרונה.
3. כל שנוהגים לאכלו בדרך של טיבול חייב ליטול ידיו בברכה, רבינו, ברכות, ו, א, ואות ד.
4. אם אכל ג'עלה לפני הסעודה, כמו בליל שבת, ואכל בג'עלה פיצוחים וחוזר ואוכל פיצוחים לפני ברכת המזון, פשוט שאינו מברך לפני הפיצוחים, כי כבר בירך לפני ברכת המוציא בג'עלה שהיא חלק מן הסעודה. ולכן אבותינו נהגו שאחרי ברכת המזון מגישים תמרים, שומשום וכיו"ב, ומברכים עליהם לפני ואחרי, ובכך משיגים שתי תוצאות, שהסעודה היא מלכותית, וגם תוספת ברכות כדי לברך מאה ברכות.
5. לפי הנוסחאות הקדומות, לא היו יהודי תימן מוסיפים יום הששי, ומהרי"ץ בעץ חיים הסביר מדוע נהגו במנהג מאוחר להוסיף. ולדעתו לא בגלל מספר המילים של כל הקידוש, כי נוסח הקידוש שלנו שונה מזה של הטור, אלא בגלל שם הויה בפתיחה י' של המלה יום, ה' של הששי ו' של ויכולו, וה' של השמים. ואכן יש שהטילו ספק אם מותר בגלל הכלל פסוק דלא פסקיה משה רבינו, אנן היאך ניפסקייות. ולכן היו שאמרו את כל הפסוק, ואז נשטמה מטרתו של מהרי"ץ, והיו שאמרו תחילת הפסוק בלחש. ולענ"ד הלכל הנ"ל רק לקריאת התורה לא לתפילה ולברוכת. ובכל זאת הרוצה יאמר והרוצה לא יאמר, כי אין אנו טובים מאבותינו.