דילוג לתוכן העיקרי

חול המועד וקדיש

שאלה

לכבוד הרב שלום.
1. האם איסור כביסה בחול המועד תקף גם לימינו שיש מכונות כביסה?
2. מה טעם ה"קדיש יתום" הרי רבינו כותב ב"אבות" כי איך שאדם נפטר הוא נשאר כמו שהוא. אם כך הרי שאין בכך תועלת לנפטר. האם אני צודק בהעכרתי זאת?
תודה רבה

תשובה

1. גזירת חז"ל בעינה עומדת. עד שסנהדרין תבטל אותה. ואין העניין דומה לעניין גילוח להללו שמתירים גילוח בחול המועד, כי שום נימוק מנימוקי ההיתר בעניין גילוח לא קיימים בעניין כיבוס ע"י מכונת כביסה.
2. אכן לפי רבינו, "אין קדיש יתום", אלא יש קדיש שנאמר אחרי לימוד תורה שבע"פ. אולם המקובלים הנהיגו שהיתום יאמר קדיש כדי להציל נשמת אביו או אמו מן הדין. לפי רבינו, אין דבר כזה שאדם שנידון לחיוב בבי"ד שלמעלה ינצל מן הדין ע"י עילוי נשמתו מלמטה. אולם רבינו לא יכחיש שהמשקל של הזכויות והחובות שהוא נשקל רק במשקל אלקי, לוקח בחשבון כל זכות שיש למנוח ממעשיו הטובים של בנו, גם מעשים טובים מתמשכים וחוזרים ונשנים, כי הם מכח השקעתו של המנוח.