דילוג לתוכן העיקרי

מטבעות לחילול מעשר שני

שאלה

שלום לרב חמי נפטר והשאיר אחריו מטבעות שכתוב עליהם שהם שימשו לחילול מעשר שני ורבעי. מה עלי לעשות במטבעות אלו?
תודה רבה ושלום

תשובה

אקדים הקדמה. מעשר שני ונטע רבעי ששווה לפחות פרוטה יש חללו הוא וחומשו, כדי שיצא מקדושתו ויתחלל, ויהיה אפשר לאכלם. שתי דרכים לחילול:
א. לחללם על מטבע היוצא באותו מקום, ושהוא שווה לפחות פרוטה, ולהשמיד אותו מטבע. ודרך הלכתית זו היא בלתי חוקית, כי אסור להשמיד מטבעות כולל שטרי כסף.
ב. לחללם על שווה פרוטה, סוכר או לחם, או דבר מאכל, הקדושה עוברת לשווה פרוטה זה. וכדי שלא יכשלו באכילתו, יש להשמידו. ומותר להשמידו הלכתית וחוקית. ולכן דרך זו עדיפה. למרותש הדרך השנייה עדיפה, מאחר ויש פוסקים שסוברים שאין לחלל מעשר שני ונטע רבעי על שווה פרוטה כי אם על כסף. לכן יש נוהגים שמייחדים מטבעות כסף ומחללים עליהם כל פעם בשווה פרוטה ורושמים לעצמם לזכרון עד שאותה מטבע כבר כוללת כל מספר הפרוטות המקסימלי שיש בערכה. ואז מחללים אותה מטבע על מטבע קטן ששווה פרוטה, ומשמידם י אותו מטבע קטן, והמטבע הגדול שיצא לחולין חוזר ומשמש כמטבע לפדון. קיימת אפשרותש כאמור, אני מעדיף אותה שאותה מטבע גדולה תחולל על דבר מאכל שהוא שווה פרוטה. המטבע הגדולה יוצאת לחולין, והמאכל שהוא שווה פרוטה מתקדש. ואותו יש להשמיד. כדי שלא ייכשלו בו. וכך נהגו גאוני בבל, וגם האחרונים בירושלים עיה"ק. לפי זה שהשאיר חמיך ז"ל וכתוב עליהם שהם שימשו חילול מעשר שני ורבעי, חלל אותם בדבר מאכל שהוא שווה פרוטה, הן יצאו לחולין, ואותו דבר מאכל תשמיד שלא ייכשלו בו. ועדיין ישאל השואל. שמאך חמיך נהג לחלל בכל מטבע, חילול ראשון שווה פרוטה חמורה, דהיינו פירות שחיובם בתרומות ומעשרות מן התורה. ושנגמרה מלאכתם לאכילת בעליהם, ושערכה היה באמת לפחות שווה פרוטה. ונהגו לעשות כן כדי שיוכלו לחלל בפעמים הבאות ספקות בחיוב, וחיובים מדרבנן וספק שווה פרוטה. והללו שנוהגים כן, הרי בהתמלא המטבע הגדולה במקסימום של חילולים לפי מספר המקסימלי של פרוטות שיש בערכה של אותה מטבע גדולה, הם נוהגים לחלל אותה מטבע גדולה על מטבע קטנה או שווה פרוטה, חוץ מפרוטה חמורה. דהיינו שאין מ חללים את הפרוטה החמורה שיש באותה מטבע גדולה, כדי שיוכלו לחזור ולהמשיך לחלל על המטבע הגדולה שחילולה חוץ מהפרוטה החמורה שבה. ואם חמיך נהג לחלל תחילה בפרוטה חמורה, שמא תצטרכו לחלל המטבעות הללו חוץ משווה פרוטה חמורה שיש בכל אחד מהן. אך אין עליכם חיוב בזה. כי הללו שנהגו לחלל חוץ מפרוטה חמורה עשו זאת כהמלצה מעשית טובה, אבל אתם כדאי שתיפטרו מקדושתם של מטבעות הללו, שיצאו לחלוטין לחולין בדרך שהצעתי. גלוש לאתר נצח ישראל ושמע באודיו הלכה יומית בעניין זה.