דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה.
שאלותיי:
א. כיון שת"ת מצוה דוחה את כולן, וק"ש כותיקין מצוה רק לכתחילה. האם עדיף ללמוד תורה עד מאוחר ולהפסיד ק"ש כותיקין, או שמא עדיף ללמוד תורה מעט ולישון מוקדם יותר?
ב. האם מותר לתכנן משבת לשבת בדיבור בלבד? (אם כה"ר יוכל יציין בבקשה את המקור)
ג. אם הבחירה החופשית היא מוחלטת, מדוע כת"ר בריש הל' דעות שיש דעות שהן לאדם מתחילת ברייתו, הרי יוצא שאם טבעו נוטה למידה מסויימת יש בזה חוסר שויון בין הנולדים - האחד נוטה לכעס והשני לא - "השופט כל הארץ לא יעשה משפט"?
ד. אם אני מוצא נטיית ליבי ללמוד מחשבת ישראל בעמקות בגיל צעיר (18), האם יש מקום שאלמד לבדי את ספר מורה הנבוכים. 'לבדי' מפני שאין אדם בקרבתי שלומד או מלמד מו"נ, וברור לי שמצבי דיעבד ולא לכתחילה.
תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

א. גדול תלמוד שמביא לידי מעשה, ולכן עשיית מצווה דוחה תלמוד תורה. עם כל זאת, אם ההתשעבדות לתפילת ותיקין, תגרום לביטול שיעור תורה חשוב, שאין לך חליפתו, ואין לך תמורתו, השתתף בשיעור וקרא ק"ש בותיקין, רק ק"ש. וילמד תורה.
ב. מותר לדבר בשבת על הצרכים שהוא צריך לשבת הבאה, כי אותם צרכים ייעשו ויוכנו מע"ש הבאה. ואפילו אם מדבר בצרכים הנעשים בשבת עצמה כמו שמרטף, מותר כי פעולת השמרטפות היא פעולה מותרת, ורק קבלת השכר צריכה להשתלם בדרך של הבלעה. לכן מותר לומר לשמרטף בשבת, תכנני שגם בשבת הבאה תשמרי על התינוק. ואין לומר שמותר לומר לחזן בשבת תכנן שגם בשבת הבאה תשמש כחזן, כי מדובר במצווה. יתירה מזו, התירו לאדם בשבת ללכת עד קצה התחום, כדי שבצאת השבת יגיעו מוקדם לפירות לשמרם, כי פעולת השמירה מותרת. ולא אסרו אלא לדבר על צרכים שאילו נעשו בשבת היו נעשים באיסור, ואפילו איסור דרבנן, כמו מסחר. ולכן אסור לבקר בדירה לדוגמה ביום שבת, כדי לתכנן אם דירה כזו יקנו בעתיד. תוכל להאזין בהלכה יומית באודיו באתר נצח ישראל.
ג. איני יודע מה זה מוחלטת, אבל גם לאדם שמזגו נוטה לכעס, יכול הוא לעצב את אישיותו לפי בחירתו, אף שלפעמים הדבר קשה.
ד. לא. עת לכל. ובוודאי לא לבדך. אלא עם רב מומחה לעניין זה.