דילוג לתוכן העיקרי

מס' שאלות

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. תימני שהולך עם טלית קטן. האם הפתח שנמצא בטלית נחשב למדידה של אמה אורך? (לדעת מרן השו"ע מקיימים מצות עשה מהתורה בטלית קטן, למרות שאין בה עיטוף)
2. כבודו כתב: "לפי מורנו הרב יוסף קאפח בשיטת רבינו, ההבדלה היא מדרבנן." יש לי קושי! מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א אמר בשיעורו בלווין שההבדלה היא היא מצוה מהתורה, והוא מסתמך על דברי הרמב"ם. כיצד שני הרבנים הגאונים הבינו בצורה שונה את דברי הרמב"ם?
3. המשנה אומרת:"עשה תורתך קבע ומלאכתך עראי". האם זה בגדר המלצה, או בגדר הלכה?
4. הרמב"ם כותב בתחילת הלכות יסודי התורה : "יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון". הרמב"ם השתמש במילה "ידיעה". בספר החינוך מצוה כ'ה כתוב : "מצות האמנה במציאות ה' ". בהמשך כותב ספר החינוך תדעו ותאמינו שיש לעולם אלוה.
א. מדוע ספר החינוך בחר בכותרת המצוה במילה "האמנה" ולא במילה "ידיעה" כמו הרמב"ם, הרי יש הבדל גדול בין אמונה לידיעה ?!
ב. באיזה אופן צריך לקיים את המצוה במציאות ה' האם ע"י אמונה או ידיעה?
תודה וכל טוב.

תשובה

1. שיעורו י"א אמה רוחב ואמה וחצי אורך (ובכללם החור), וי"א אמה על אמה (ויש בכללם חור קטן). וי"א שמקיים בכך מצווה מן התורה, וי"א רק מצווה מדרבנן.
2. אכן מחלוקת היא. מ"מ בדעה שהרמב"ם סובר שההבדלה מן התורה, וזו סברתו של הגר"ע יוסף שליט"א, והמאירי בדעה שההבדלה מדרבנן לפי הרמב"ם. וזו סברתו של מורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל. ודברי מורנו הרב יוסף קאפח שכנעוני.
3. זו בגדר המלצה טובה מאוד. ואשרי מי שיכול, כי יש כאלה שאינם מסוגלים למצוא מחייתם ומחיית בני ביתם, רק בשלוש שעות עבודה ותשע שעות לימוד תורה כפי שרבינו כתב.
4. יש סוברים שהאמונה אינה מלווה בידיעה ובהוכחה, וזו תמציתה של האמונה. ויש סוברים שהאמונה בה' צריכה להיות מלווה בידיעה, כי בסופו של דבר אין הקב"ה גוף ולא דמות הגוף, והאמונה בו אפילו בהוכחות שכליות חזקות, היא אמונה. על אחת כמה וכמה שהאמונה בה' תכליתה להביא את המאמין למצב של נקדישך ונעריצך, כדי שהאדם יתנהג בדרכי ה' מתוך אהבה ותשוקה לו יתברך.