דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות במשנת רבינו

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה.
שאלותיי:
א. האם הרב מכיר את דרכו של שמואל דוד לוצאטו (שד"ל), האם רבינו היה מסכים לחלק מדעותיו (הטוב אינו טבוע באדם מראשיתו, התנגדות לקבלה, הכנסת תיקונים בתנ"ך, פירוש לתנ"ך שלא ע"פ השכל ועוד)?
ב. האם, ע"פ רבינו, התורה תתאחד יום אחד עם השכל או תחושת החוויה הבלתי אמצעית האנושית, בדוגמת אברהם אבינו ש"אב לא לימדו ורב לא היה לו, ומהיכן למד את התורה, אלא זימן לו הקב"ה שתי כליותיו כשני רבנים ומלמדות אותו תורה וחכמה" (ב"ר סא, א)?
ג. באם לא היה מעמד הר סיני, וליתר דיוק: לא היינו צריכים ללכת אליו, כפי שמבואר בתחילת פרשת בשלח, שמעמד הר סיני הוא בעצם בדיעבד (!), האם עם ישראל היה קונה את התורה בלא הלימוד שלה. כלומר, האם ספר התורה, שמטרתו הלמדת בנ"י את דרכם בעולמם, הוא דיעבדי ולכתחילה הייתה דרך אחרת?
ג. במשנת רבינו, האם הנאה מן העולם הזה היא לכתחילה או בדיעבד? אפרט יותר, הנהנה מן העולם הזה: עושה זאת ע"מ שיוכל ביתר כוחות להתמסר לעבודת ה', או שיש מטרה בעצם ההנאה ממעשה ה', הלא היא הבריאה כולה?
תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

א. לפני שנים עיינתי בכתביו ולפי זיכרוני יש מדעותיו שאינן עולות בקנה אחד עם משנת רבינו.
ב. מאז שניתנה התורה בסיני, היא ניתנה כדי שנבאר אותה עפ"י שכלנו, כפוף לכלים שהתורה נדרשת בהם. וגם אם ישחלקים שאין אנו יודעים טעם, מכח שכלנו, כמו פרה אדומה וכיו"ב, שהחכם מכל אדם, שלמה, אמר, אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני, אותם טעמי חוקים ריקים מאתנו, אך יש להם טעמים שכליים עמוקים ונסתרים, שעלינו להתמיד בעיון כדי להשיג טעמם השכלי, כי ה' לא ציווה על שום דבר לא שכלי או חלילה שמתנגד לעיון שכלי.
ג. היה מעמד הר סיני. ואינו בדיעבד. ה' אמר מראש שנעבוד את ה' לאחר צאתנו ממצרים על אותו ההר.
ד. הבריאה לא נבראה בדיעבד, אלא ברצון ה'. ולא נבראנו כדי שנהנה מן הבריאה, אלא כדי שנזכך נפשותינו שתהיינה ראויות לחיי אמת ונצח בעולם האמת והנצח. וזו תכלית עבודת ה'.