דילוג לתוכן העיקרי

לא תתגודדו

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
"לא תתגודדו" - לא תיעשו אגודות אגודות. דרשה זו היא הלכה. שכן הרמב"ם, בסה"מ כתב: "האזהרה שהוזהרנו מלעשות חבורה בעצמנו, כדרך שעושים עובדי עבודה זרה... וכבר אמרו שבכלל לאו זה, גם האזהרה מפלוג החברה ומחלוקת הרבים, ואמרו לא תתגודדו, לא תיעשו אגודות אגודות..." מדוע היום יש פילוגים במחנה שומרי התורה והמצוות? אני לא מתכון לזרמים (ברסלב, חב"ד) אלא על מפלגות. למפלגת הבית היהודי יש רבנים מכובדים שתומכים במפלגה. למפלגת האיחוד הלאומי יש רבנים מכובדים שתומכים במפלגה. ובכלל אנו מצווים לשמוע לגדולי הדור בכל אשר נפנה. מצוה תצ'ה בספר החינוך: "לשמוע בקול בית דין בכל זמן". ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט כלומר החכם הגדול אשר יהיה בזמננו וכמו שדרשו חז"ל "ואל השופט אשר יהיה בימים ההם. יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו. והעובר על זה ואינו שומע לעצת הדולים שבדור בחכמת התורה ככל אשר יורו - מבטל מצות עשה זה וענשו גדול מאוד, שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת".
1. אנו חייבים מהתורה לשמוע בקול גדולי התורה שכל דור ודור. יוצא מכך שאין מקום למפלגות כמו האיחוד הלאומי והבית היהודי מכיון שאין להם את תמיכת גדולי הדור. בניגוד לש"ס שעומד בראשה מרן הרב עובדיה, ומפלגת יהדות התורה שעומדים בראשה מרן הרב חיים קניבסקי, מרן הרב שטיינמן, ומרן הרב אלישיב.
2. אנו ברוך ה' נמצאים בארץ ישראל. האם יש מקום לשתי מפלגות - ש"ס ויהדות התורה? הרי גם כאן אפשר לומר "לא תתגודדו"- פילוג על רקע עדתי. יהדות התורה - גדולי תורה אשכנזים. ש"ס - גדולי תורה ספרדים. האם פיצול על רקע עדתי הוא דבר נכון? מדוע אין חיבור בין שתי המפלגות הללו? ("הנה מה טוב ומה נעים שבט אחים גם יחד")
תודה וכל טוב.

תשובה

אשר לאיסור לא תתגודדו, אכן יש חיוב על מנהיגי הכתות השונות, להידבר, כדי לצמצם מחלוקות והבדלים מיותרים. לצערינו, הידברות זו לא קיימת, ואנו ממתינים לחידוש הסנהדרין, שהוראותיהו יחייבו כל בית ישראל. אשר למפלגות בכלל, ולדתיות בפרט, ראשית יש להתנגד למלה: מפלגה. כי מלה זו, משמעה פילוג ופלגנות, ואין לקדשה אלא לדחותה. יש להשתמש במלה "תנועה", וכיו"ב. אשר להבדלים בין התנועות הדתיות והחרדיות, הם נובעים מהבדלי השקפות, אבל אם לא יהיו אינטרסים כיתתיים, ואישיים, הם יכולים ליצור גוש אם לא איחוד, ואז הם יהיו כח אדיר. אבל לצערינו שטן הפלגנות מרקד בתוכינו, וה' יסייענו במעשי רצונו.