דילוג לתוכן העיקרי

השכיבנו - סיום מקוצר

שאלה

מארי ערוסי מו"ר הנכבד. ראשית ישר כח על כל מפעליך לאחדות העדה ה' יזכה אותך להמשיך מעלה מעלה ולהיות מנהיג אמיתי לבני עדתך ולכל עם ישראל בארץ ובגולה אמן כן יהי רצון. אני רוצה לשאול בקשר לברכת השכיבנו. אני מאד רוצה להמשיך ולשמור על דרך הרמב"ם ולכן אני נוהג אף בלילי שבתות וחגים כאשר שליח ציבור מסיים "ברוך.. הפורש סוכת שלום" - שזהו סיום שאינו מוזכר ברבינו, ולא בגמרא וכו' - להמשיך את כל השכיבנו הארוך עד "המולך בכבודו חי וקים תמיד ימלוך לעולם ועד". כך יוצא שלעיתים איני מספיק לענות אמן של הקדיש, למרות ש אני ממהר עוד כשהש"ץ נמצא באמצע אמת אמונה וכו'... מתוך לימוד בנושא, הציע לי חבר כשנמצאים במצב כזה, וכן שמתפללים במקום שהש"ץ מסיים "ברוך אתה שומר את עמו ישראל לעד", לעשות אחת מן השתיים.
1. לסיים כפי הנוסח המקוצר שהובא ברבינו, ולברך "ברוך אתה המולך בכבודו חי וקיים תמיד ימלוך לעולם ועד".
2. אם אני ממש מאחר, פשוט לסיים "ברוך ה' ביום ברוך ה' בלילה...." עד חתימת הברכה. מה דעת מו"ר עלי לעשות כדי להמשיך ולשמר את מורשת אבותינו הקדמונים?

תשובה

מובן שאם אתה נוהג כן - רק לעצמך, לאכוף לחלוטין, כי אין לשנות מן המנהג. אשר לנוסח, מותר לך להשמיט את הפסוקים שבתוך נוסח הברכה ולומר את הנוסח הקצר שבדברי רבינו, ולא נורא שבגלל זה אינך עונה אמן בקדיש.