דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. הגמרא במסכת ברכות אומרת שהקב"ה כועס בכל יום רגע, בגלל שמלכי אומות העולם משתחוים לחמה, ואת הרגע ידע בלעם כדי לקלל את ישראל. יש לי קושי !!! אם הקב"ה כועס על מלכי אומות העולם, מדוע "לתפוס טרמפ" ולכעוס גם על ישראל בלי שום סיבה מוצדקת? בימינו לא מצוי שמלכי אומות העולם משתחוים לחמה, אז על מה כועס הקב"ה בכל יום?
2. מה פירוש המילים "היום הרת עולם"?
3. ידוע שהאמהות של הכהנים הגדולים היו נותנות מחיה וכסות לרוצחים בשגגה, כדי שלא יתפללו שבנם ימות. נמצא, שאם אדם מתפלל לקב"ה, שיהרוג את פלוני אלמוני, ה' יאזין לתפילתו ויבצע את בקשתו. האם כך הדבר? ואם נאמר שהקב"ה לא יאזין לתפילתו, מדוע האמהות של הכהנים הגדולים חוששות ונותנות להם מחיה וכסות?
תודה וכל טוב.

תשובה

1. אין לפרש אגדה זו כפשוטה. והנראה הוא שעם ישראל אמור להיות עם קדוש ממלכת כהנים וגוי קדוש, ואור לגויים, כדי לתקן עולם (=אנושות) במלכות שדי. וכשאומות העולם מתנהגים בכפירה וברשע, וזה לא משנה מה, להשתחוות לחמה, או כל כפירה, וכל רשע ותועבה וכיו"ב יש קטרוג על עם ישראל, שאינו ממלא תפקידו וייעודו.
2. היום שבו נברא העולם, או נברא האדם, ראשית האנושות, והרת מלשון היריון.
3. חלילה.
א. אין הקב"ה קבלן ביצועים של בני אדם.
ב. כל שכן שאינו התליין של בני אדם שחפצים במות בני אדם. אלא העניין הוא שאם חלילה הכהן הגדול ייתפס לחולשה רוחנית, אפשר שהוא יהיה נתון לקטרוג למתפללים למותו, לפי הבנת אמהות הכהנים.