דילוג לתוכן העיקרי

לימוד התורה לעם ישראל

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. הרב כתב "ר' עקיבא אומר כללות ופרטות נאמרו בסיני, ונשנו באהל מועד, ונשתלשו בערבות מואב". אם המצוות בהר סיני נאמרו עם הפרטים והדקדוקים, איך יכול להיות שמשה לא ידע מה דין המגדף, עונש המקושש, ופסח שני? (לעניין הנחלות, רש"י כותב שנתעלמה ממנו ההלכה) בשלושת המקרים משה שאל את הקב"ה מה הדין.
2. כאשר משה לימד את עם ישראל את התורה ("תנו רבנן כיצד סדר משנה:משה למד מפי הגבורה"...) כאשר משה אסף את אהרון, בניו של אהרון... כדי ללמד אותם את התורה, האם הוא לימד אותם מצוה אחת בכל פעם, או שהוא לימד אותם כמה מצוות ביחד? (בפרשת קדושים הקב"ה מצווה את משה לומר לבנ"י הרבה מצוות. האם משה לימד את בנ"י בפעם אחת מצוות כמו:יראת אב ואם, פאה, לקט, נטע רבעי, השחתת הזקן...)
3. מה פירוש הפסוק "וידבר משה אל ראשי המטות"? האם הכונה שאחרי שמשה לימד את אהרון, בניו של אהרון,70 הזקנים הוא אסף אליו את ראשי השבטים כדי ללמדם את מצות נדרים?
תודה רבה וכל טוב.

תשובה

1. אפשר שפרטים - קבל, פרטי פרטים - לא.
2. אפשר גם כמה מצוות.
3. הרי משה רבינו לימד ארבע פעמים:
1. לאהרן.
2. לאהרן ולבניו.
3. לאהרן ולבניו ולשבעים הזקנים.
4. לאהרן, לבניו, לשבעים הזקנים ולכל העם. וא"כ בכלל כל העם ראשי המטות, ופנה אליהם במיוחד. לדעת רש"י, במדבר, ל, א, לימד את ראשי המטות תחילה, ואח"כ לכל ישראל. וכך בכל הדיברות. ואברבנאל בדעה שלימד רק ראשי המטות וציווה אותם שילמדו את העם כיוון שראשי המטות יהיה להם תפקיד חשוב בפיקוח לקיום הנדרים והפרתם, ע"י יחיד מומחה, או שלושה הדיוטות.