דילוג לתוכן העיקרי

דרכו של מורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל

שאלה

לק"י כבוד מו"ר הגאון ר' רצון ערוסי שליט"א מאוד התפעלתי מדרכו של הרב שליט"א שעם כל המסירות נפש לשמר את מנהגי תימן ולחזק את העדה הי"ו היא מבורכת בראיה כלל ישראלית ומעמיקה וברצון עז לאחד ולקרב ולא לרחק ולפלג ח"ו. ידוע הדבר כי בשעתם בתימן קמו כמה גדולי דור כהרה"ג יחיא אלקאפח זצ"ל והרה"ג יחיא אלאביץ' זצ"ל והחזירו עטרה ליושנה עיסוק מעמיק בכתבי הרמב"ם היותר מדוייקים, לימוד התלמוד בעיון יפה והחזרת המסורות והנוסחאות העתיקות לבני העדה (בהתעלמות מהמחלו' על הקבלה). והממשיך המובהק של דרך זו שמחזירה את המנהגים הקדומים כגון: החזרת רבינו הרמב"ם לעיקרה של הפסיקה, תפילה בנוסח תכאליל קדמוניות עיון בספרי הראשו' וכו' הוא הגר"י קאפח זצ"ל.
רציתי לשאול, הרי פשוט שלפני כשלוש מאות שנה היה רבינו מארה דארץ התימן וא"כ מתבקשת היא החזרה לשי' הרמב"ם שנדחקה בצורה משמעותית עקב התפשטות השו"ע. עכשיו,
א. האם הגר"י קאפח היה בעד לאמץ את דעת הרמב"ם תמיד גם כאשר ידוע שאין המנהג כמותו? כגון: לא לברך ברכות השחר אלא אותן שנתחייב בהן, ולא לתקוע בר"ה אלא בקרן מן הכבשים (ידוע כי במחוז צנעא הרבה מבני הכפרים נהגו לתקוע בשופר של דישון כדעת הגאונים שכל הכפופים כשרים לכתחילה), ולגבי הישיבה בבתי הכנסת וכיוצ"ב?
ב. כיוון שמנהגינו כהרמב"ם (כפי שהביא מהרי"ץ) לגבי הקלף יוצא שהתפילין של היום פסולות. האם הרב יכול להסביר לי על מה סומכים היום? מצטער על האריכות ותודה רבה לכבוד הרב!
יואב צברי

תשובה

א. מנהגים קדמונים שיש בהם בעיה הלכתית, כמו ברכות השחר בבית הכנסת, שלפי רבינו הם ברכה לבטלה, מורנו הרב יוסף קאפח העדיף את דברי רבינו.
ב. למרות האמור לעיל, למרות שס"ת קלף, ותפילין קלף, לפי רבינו, הם פסולים. כי לא עובדו כפי שיטת רבינו. מורנו הרב יוסף קאפח בכל זאת לא פסל, אף שיש בעיה הלכתית קשה. וזאת כדי לא לפגוע ברבים, שאין להם גויל. וכדי לא לגרום לביזוי אבותינו, שלא היה להם גוויל והשתמשו בקלף.