דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

1. לגבי יין צימוקים - בתשובה שהחזרת לי כתבת לי כך: "מלא שלושת רבעי כוס צימוקים והשלם אותו במים. וכך הלאה." אולם, בתשובות אחרות שלך מצאתי תשובות אחרות כמו פה: http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=100962 מבין השלושה, מהי הדרך הנכונה ביותר? (בתשובה שהחזרת לי נראה שהצימוקים הם בערך 70% מהמשקה ובתשובות אחרות היחס הרבה פחות נמוך)
2. אני מתפלל בנוסח שאמי אבל עדיין הולך לפי פסיקותיו של הרמב"ם והרב יוסף קאפח, אמנם שמתי לב שבנוסח הבלדי מברכים ישתבח עם שם ומלכות, לעומת הנוסח השאמי שמברכים רק עם שם. פה ההלכה כבר נכנסה ולא מנהג או נוסח, האם אני עדיין צריך לברך עם שם, או לברך לפי רבנו עם שם ומלכות?
3. אני בן בית קבוע אצל סבא שלי (יש ימים שאני נמצא אצלו יותר מאשר בבית ויש לי גישה חופשית אל המקרר והאוכל), האם אני צריך בברכת המזון לברך ברכת האורח? וגם, האם הכלל של "מכוון בברכה ופוטר מה שיביאו לפניו" משחק גם פה? או שאני צריך לנהוג שם כמו שאני נוהג בבית, לברך על כל דבר בנפרד מכיוון שאין דעתי עליו? (בינתיים על כל דבר ברכתי ברכה ראשונה ואחרונה מפני שאין איסור גרימת ברכות לרבנו)
4. הרב יוסף קאפח באחד השו"תים, הורה לאברך תימני שלומד בישיבה ספרדית שהוא לא יוצא ידי חובת קידוש עם יין מבושל (כמובן כשמישהו אחר מקדש, שברכת גפן על יין מבושל לרבנו ברכה לבטלה), לכן הורה לו לקדש בנפרד על הלחם. השאלה שלי אם גם בהבדלה שאני שומע על יין מבושל אני יוצא ידי חובה? ואם לא, איך אצא ידי חובת הבדלה בלי יין כשר לדעת רבנו, שהפת לא יכולה לשמש לי פה תחליף ורק על יין לא מבושל אפשר להבדיל?
5. לפני כמה זמן, ברוך השם הגעתי לגיל 18. נשארה לי כרטיסיית נוער שכתוב עליה "לשימוש עד גיל 18" שעדיין אפשר להשתמש בה ולפני שמלאו לי 18 שילמתי עליה מחיר מלא. האם אני עדיין יכול להשתמש בכרטיסייה או שזה גזל?

תשובה

1. עליך להבחין בין הבחינה ההלכתית ובין הבחינה המעשית. מהבחינה ההלכתית - נראה שגם בצימוקים כמו ביין ניתן ליצור משרת צימוקים ביחס של 25% צימוקים ושלושת רבעי מים. אם הצימוקים מלאות דבש, ואם יודעים כיצד לעשות את המשרה. מבחינה מעשית - יש ששמים 30% מים ויש 50% ועוד.
2. בשני הנוסחים יש מלכות. אלא שבנוסח בלדי יש מלך העולם ובנוסח שאמי מלך גדול.. אבל בשני הנוסחים גם בברכת יהללוך שאחרי ההל יש מלכות בלי עולם.
3. אתה צריך לברך ברכת האורח, אולם לא לעניין לחזור ולברך, כי כל האכילות הן על דעתך.
4. כן, אתה יוצא ידי חובה, כי יין מבושל אינו פחות מחמר מדינה. והברכה היא על דעתו ולפי שיטתו של המברך.
5. יש צורך לשאול את הקואופרטיב שמנפיק כרטיסייה זו, לבטח יש להם כללים בענין זה. ועל דעתם יש לנהוג.