דילוג לתוכן העיקרי

תפילין מהודרות לאשכנזי

שאלה

בס"ד שלחתי את השאלה לפני כמה ימים ולא מצאתי מענה, אני מצטער אם אני מטריח שנית.
א. הבנתי שהן ע"פ פשט הגמ' במס' שבת הפוסלת לכתיבת סת"ם כתב שאינו עפיץ, הן ע"פ דברי פרקוי בן אבוי בתשובת הגאונים והן ע"פ דברי הרמב"ם בתשובה הפוסלים כולם את העיבוד בסיד, עלינו, ללא הבדל 'עדתי', לשנות מנהג אבותינו ולהתחיל לעבד עור בעפצים ולא בסיד. מה דעת הרב?
ב. מה דעת הרב על המנהג שנתחדש לחרוץ את בתי התפילין של ראש ע"י סכין כדי להבדיל ביניהם ולהדר לקים דברי רבינו בחיבורו הגדול שכ' שחובה שיהא הבדל ברור לעין בין בית לבין?
ג. מה דעת הרב על רצועות שחורות משני הצדדים, ומדוע בעצם לא לחשוש לדברי הרמב"ם המצריך רצועות בצבע הבית, והרי היום כל הבתים שחורים (כמדומני שהרב כתב באתר שמורנו הרב יוסף קאפח לא הקפיד ע"ז, מה טעמו?)?

תשובה

א. התשובה חיובית, אך אין בתשובה חיובית זו כדי להתיר, חלילה, לעורר מחלוקות בשימוש בס"ת בקלפים שאינם נפוצים.
ב. לא ברורה לי שאלתך. האם החריף קיים ורק בסכין מרחיבים אותו? אם כן, למה לא.
ג. רבינו לא הכריח. רק כתב שנואי הוא לתפיליןו שיהיו כולן שחורות הקציצה והרצועה כולה (תפלין, ג, יד), ומאחר ואבותינו לא נהגו כן, אפשר שבגלל נוי לא רצוי שיהיו לעז על אבותינו שלא נהגו כן. או מפני חשש יוהרה, אם היו רק מועטים עושים כן. או יכולים לעשות כן.