דילוג לתוכן העיקרי

שיעור תורה

שאלה

לכבוד הרב האם הרב יודע אם יש איזה שהוא לימוד גמרא הלכה וכו' לפי מנהג תימן בימי חול המועד? האם מותר לדבר בין הנטילת ידיים לברכת המוציא? כתב הגר"ע עובדיה שלא לענות אמן לברכה שיש בה ספק. הכוונה נגיד כשאשכנזיה מברכת על נטילת לולב אז לא לענות אמן. האם ההלכה הזאת תקפה גם לגבינו? ואם כן האם לענות אמן בקדיש ספרדי "וימליך מלוכתה ויצמח פורקנה ויקרב משיחה" היות ואנו ממשיכים "ויפרוק עמיה"?

תשובה

1. הלכות חול המועד.
2. לכתחילה אין לדבר. אולם אין איסור. שהרי נוטל אדם ידיו שחרית ומשמרן כל היום. ובתימן נהגו ליטול ידי המסובים, כולם. ולא בירכו המוציא רק לאחר שכולם נטלו. ואחד בירך לכולם. וכך נהגו קדמוני אשכנז בזמן התוספות. ולא נמנעו אבותינו מלדבר דברים הנצרכים, בין בנטילה לבין ברכת המוציא.
3.
א. אין לברך ברכה מספק, ואין לענות אמן אחרי ברכה שבירכו אותה מספק.
ב. כל בן עדה שמברך לפי מסורת עדתו, וכן סדר תפילה וקדיש, יש לענות אמן ע"י בני עדות אחרות, כי ברכתו של המברך וסדר תפילתו מבוסס על פוסקי עדתו.