דילוג לתוכן העיקרי

תשלום נוסף

שאלה

שלום למורי ברצוני לספר מקרה שקרה ולדעת מה עפ"י ההלכה יש לעשות גננת בקשה מאמא של אחד הילדים מתכון עבור פשטידה האמא אשר הגדילה לעשות הכינה את הפשטידה נסעה לאותה גננת הביתה ושלחה את הילד למסור לגננת את הפשטידה הגננת אשר מקפידה בעניני כשרות (האמא גם דתייה) לא ידעה מאיזה חומרים הוכנה הפשטידה וכמו שהפשטידה עדיין עטופה זרקה אותה לפח לאחר השבת התקשרה הגננת לאמא כדי להגיד
תודה וכדרך אגב להגיד כי האמא חייבת כסף עבור ועד הגן. האמא השתאתה ואמרה כי הכסף היה על הפשטידה (שהייתה מכוסה בנייר כסף) וכי התפלאה שהגננת לא ראתה את הכסף ברצוני לחדד כי אם הגננת הייתה מורידה את העטיפה לאכול מהפשטידה הייתה כמובן רואה את הכסף שאלתי היא בדין תורה האם האמא חייבת לשלם שוב?
תודה

תשובה

הגננת לא נהגה כשורה, כשזרקה את הפשטידה מבלי לחקור ולברר באיזו מידה אותה אמא שומרת כשרות. וניתן לעשות בירור זה בצורה דיסקרטית. וכך אני נוהג כשאני מוזמן למקומות פרטיים שונים. כי גם אם נניח שהפשטידה היא כשרה, ולא כשרה למהדרין, אסור לזרוק אותה לאשפה. כי זו השחתה. עם כל זאת, האמא לא גילתה אחריות הולמת כששלחה כסף עם ילד קטן, והכסף בתוך האריזה של הפשטידה. שהרי הילד יכל לאבד את הפשטידה עם הכסף שבתוכה. זאת ועוד, על האמא היה להודיע לגננת שהכסף נמצא בתוך האריזה, כדי שבשעה שתוציא את העטיפה, תעשה זאת בזהירות כדי לגלות את הכסף, שהרי גם אם הגננת היתה פותחת את העטיפה, יש שתולשים העטיפה במהירות, ומשליכים לאשפה את העטיפה, ואפשר שהכסף היה מושלך לפח האשפה עם העטיפה. ולכן מצד הדין האמא טרם פרעה את חובה הכספי, אך על הגננת לרצות אותה על התנהגותה הבלתי הולמת, ואול אפילו לפנים משורת הדין שתספוג את ההפסד הכספי שגרמה לאמא.