דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בנושאים שונים

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. באחת התשובות של כבוד הרב,
ענית שאסור לחלוטין ללכת ללשכת עבודה במטרה לא לעבוד ולקבל כסף. אני רוצה לדעת מדוע? השתחררתי לפני חצי שנה, הלכתי ללשכת העבודה במטרה לקבל כסף ולא לעבוד, הפקידה לא הציעה לי עבודות כי לא היה, וברגע שהיא הציעה לי עבודה הלכתי לעבוד. נכון שלא
רציתי כל כך לעבוד, אבל ברגע שהיא הציעה לי עבודה הלכתי לעבוד. יש לציין שהכסף של האבטלה מגיע לי על פי החוק לא גנבתי את המדינה, ולא היתה לי כונה לעשות את זה. בתקופה שישבתי בבית לא עבדתי ב"שחור"- כלומר לעבוד בלי תלוש. קיבלתי סה"כ 3000 דמי אבטלה, האם זה נקרא גניבה?? מה אני אמור לעשות עם הכסף הזה לאחר מעשה?
2. בבית אימי שתחיה, קונה לפעמים פירות וירקות מהיתר מכירה, ולפעמים אוצר בית דין ויבול נוכרי. האם כדאי לבקש מאימי שתקנה רק אוצר בית דין או יבול נוכרי? אני לא רוצה לצער אותה ולעשות ריב בבית על דבר כזה.
3. האם המצווה המקורית של "ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדורותם", היא להתעטף בבגד, ומשום כך הטלית קטן לא מצווה שמקיימים כראוי.
תודה וכל טוב.

תשובה

1. אני מתכוון לאדם שמצהיר שהוא מובטל, כי הוא הולך ללשכת התעסוקה, ואין להם עבורו עבודה. אבל הוא עובד ב"שחור" ומשתכר. ומקבל דמי אבטלה. זוהי גניבה ועוון חמור, כי הוא גוזל את הציבור. וקשה לעשות תשובה כשגונבים ציבור.
2. אם בדרכי נועם תוכל לשכנע אותה רק מיבול נוכרים (=יבול חו"ל), הדבר רצוי מאוד. ואם לא - הנח לה.
3. המצווה היא להתעטף. ולכן במובן ההלכתי המדוקדק אין מצווה בלבישת טבילה קטנה, אך יש בלבישתה ערך חינוכי.