דילוג לתוכן העיקרי

מצוות תוכחה

שאלה

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול שאלה בעניין תוכחה. אני עובד במקום עבודה שדורש ממני להיות צמוד לאנשים ולעבוד עם אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות לצערינו. ידוע מה שאמרו חכמינו, שאדם שיכול להוכיח את חבירו ואינו מוכיחו נתפס הוא על אותו החטא. אצלי, יוצא מצב שכמעט כל היום האנשים שסובבים אותי בעבודה, מדברים בשפה בוטה ואינה כשרה, ולשון הרע בכמויות. הבעיה היא, שלא נעים לי להוכיח אותם כי הם עובדים איתי, ואני חדש בחברה, והם יקחו את זה בצורה אישית, ואם כבר להוכיח, אז כל היום אני אמצא את עצמי מוכיח אותם ואין לי אפשרות לעבוד עם אנשים אחרים. מצד שני, איני רוצה להיתפס על אותם חטאים. מה הרב מציע לי לעשות בנושא זה?
תודה וכל טוב.

תשובה

בשביל לקיים מצוות תוכחה, יש צורך שיתקיימו הדברים דלקמן:
א. שאלו שמתנהגים שלא כהלכה, הם עמיתיך למצוות. הוכח תוכיח את עמיתיך. אם אינם שומרי תורה ומצוות ביודעין, כי כך הורגלו, או כי זוהי דרכם, אינך חייב להוכיחם.
ב. צריך שהמוכיח יהיה ראוי להוכיח.
ג. צריך שמקבל התוכחה יודע לקבל תוכחה.
ד. צריך לדעת כיצד להוכיח. אשר למקרה שלך, איני מכיר אותך ולא את חבריך. ולכן קשה להורות הלכה בעניינך. אולם עצה יעוצה, שתשכיל להתנהג בצורה מושכלת ידידותית מצד אח, וייחודית מצד אחר, שירגישו במהלך הזמן שאינך מדבר כפי שהם מדברים, וידעו למה, ומתוך כך יקבלו אותך ויעריכו אותך.